1 listopada 2017

Dlaczego ziewamy? I inne sekrety ludzi.


DOROTA SUMIŃSKA

wydawnictwo: Literackie
ilość stron: 128
format: 19,5x29,5 cm
rok wydania: 2017
dostępna: TUTAJ

Moja Alicja zawsze zadawała całą masę pytań. Natalka już nie. Możliwe, że ma inny charakter, lub po prostu dużo uczy się przy starszej siostrze. Może nie jest aż tak bardzo ciekawa świata? Nie mam pojęcia. Wiem jednak, że w jej przypadku wszystko wygląda inaczej. Tymczasem Ala zawsze musiała wszystko wiedzieć, a jej pytania wiele wiele razy stawiały mnie w dość niezręcznej sytuacji. Czasem dlatego, że po prostu nie znałam odpowiedzi. Czasem moje dziecko poruszało tematy według mnie stanowczo za trudne jak dla takiego szkraba. Powiem krótko - łatwo nie było. Szczególnie wtedy, gdy nie wiedziałam, że na rynku literatury dziecięcej można znaleźć tak wiele fantastycznych książek dla dzieci, w których odnajdziemy odpowiedzi na zdecydowaną większość trudnych pytań naszych łobuziaków. Teraz jak już je znam - jest znacznie lepiej. Jest super! Jest po prostu idealnie.

I to właśnie za sprawą tych pozycji książkowych pełnych trudnych pytań i łatwych na nie odpowiedzi. Jeśli czytacie nas od dawna, wiecie, że kilka takich tytułów już się u nas pojawiło. Dziś pora na kolejną rewelacyjną książkę, którą przeczytałam dosłownie jednym tchem. Nosi ona tytuł Dlaczego ziewamy? i jest kontynuacją innych książek tej autorki. Jedną polecała Wam Marta już dość dawno. Mam na myśli tytuł Dlaczego oczy kota świecą w nocy? Drugiej niestety nie miałyśmy okazji poznać osobiście, ale mam nadzieję, że jeszcze wszystko przed nami. Ta druga to Dlaczego hipopotam jest gruby? Te dwie lektury opisywały głównie tajemnice świata zwierząt. Ta, którą Wam dziś chce polecić omawia sekrety świata ludzi. 

I tak przeczytamy tutaj o tym skąd wziął się pępek, dlaczego kupa śmierdzi, skąd się biorą kolory, dlaczego tak się przyjęło, że dziewczynki noszą spódniczki, a chłopcy spodnie, dlaczego niektórzy mają piegi, dlaczego jedni mają kręcone włosy a inni proste, dlaczego mówimy różnymi językami, dlaczego dzieci boją się ciemności, lub dlaczego robią bałagan, kto wymyślił litery, dlaczego niektóre mamy rodzą bliźnięta, dlaczego na starość marszczy się skóra, dlaczego niektórzy mają zeza, jak wygląda mózg, czym jest krew, dlaczego po ugryzieniu komara mamy swędzące bąble itd itp. Wymieniłam Wam tu całą masę zagadnień poruszonych w tej książce, a myślę, że to nie jest nawet połowa. Jest ich tu dużo, dużo więcej. Nie sposób wymienić wszystkiego. Dotyczą one bowiem w zasadzie wszystkiego co jest w jakiś sposób związane z człowiekiem i jego życiem. 

Powiem Wam, że ja jestem tą książką zachwycona. Podoba mi się różnorodność tematów i szczere oraz jednocześnie bardzo proste odpowiedzi na nie autorki tej książki. A to z pewnością nie łatwe zadanie. Bo tak jak pytanie dotyczące ilości kości u człowieka jest proste, tak na przykład zagadnienie złego dotyku to już nie prosta sprawa. A i takie zagadnienia znajdziemy w tej lekturze. To nie książeczka o ciekawostkach świata człowieka, tylko książka poruszająca całą masę zagadnień, które może zainteresować naszego brzdąca. 

Pośród takich według mnie trudniejszych tematów znajdziemy na przykład pytanie Dlaczego niektórzy rodzice biją swoje dzieci? lub Dlaczego ludzie prowadzą wojny?. Nie brakuje tu także pytań dotyczących naszej anatomii, a już w szczególności kwestii potomstwa. Czyli: Dlaczego panowie nie rodzą dzieci? Jak rodzi się człowiek? Skąd dzieci biorą się w brzuchu? itp. Autorka odpowiada także na pytania dlaczego ludzie kłamią, dlaczego papierosy szkodzą, dlaczego ludzie się modlą i grzebią zmarłych, co to jest śmieciowe jedzenie i czemu powinniśmy segregować śmieci. 

No i powiedzcie mi jak taką lekturę można skrytykować? Nie ma w niej nic takiego, co mogłoby w jakikolwiek sposób zasłużyć na naganę z mojej strony. Znajdziemy w niej przecież ciekawe i bardzo różnorodne tematy, mądre, krótkie i treściwe odpowiedzi, ładną szatę graficzną, dobrej jakości papier. Wszystko jest tu dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań, by korzystanie z tej książki było dla nas i naszych bliskich czystą przyjemnością. I właśnie tak jest! Naprawdę. 

Jeśli nie chcecie czytać całej lektury od początku do końca - nie musicie! Na końcu jest przejrzysty i dokładny indeks. Wystarczy wyszukać interesujące nas zagadnienie i sprawdzić na których stronach znajdziemy pytania z nim związane! Wasz maluch woli poznawać świat samodzielnie, ale nie czyta jeszcze zbyt płynnie? Nie szkodzi! Czcionka w tej książce jest wystarczająco duża i czytelna, by taki brzdąc poradził sobie sam! Ale dość już tych zachwytów. Dosyć tego kadzenia. Sami sięgnijcie po tą pozycję, a przekonacie się, że nie ma w tych moich słowach ani odrobinki przesady. Książka jest genialna i jestem prze szczęśliwa, że trafiła na półeczkę moich córek. Wam także ją polecam. Warto!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz