18 marca 2013

Szczęśliwej ciąży!


Czyli pozytywnie o macierzyństwie

DENICE TIRAN

wydawnictwo: Edgard
ilość stron: 240
format: 15x21 cm
rok wydania: 2010
cena: 29,90 zł


Zasypuję Was teraz książkami o ciąży i macierzyństwie, ale jestem na etapie, w którym właśnie taka tematyka bardzo mnie interesuje. Lubię czytać takie poradniki, choć nie zawsze się do nich stosuję. Ale to przecież chyba właśnie o to chodzi. Tu nie ma przepisu na lepsze samopoczucie czy wychowanie dziecka, lecz wskazówki, które mogą nam pomóc. Ułatwić dany okres w życiu. A to, czy weźmiemy je pod uwagę, czy nie - to nasza indywidualna sprawa :)

Tym razem chciałabym Wam polecić poradnik dotyczący ciąży. Wiem, było już kilka nawiązujących do tego tematu, ale ten jest zupełnie inny. Sama byłam zdziwiona, bo zanim po niego sięgnęłam byłam przekonana, że nie znajdę tu niczego innego niż to, co zdążyłam już wyczytać w innych publikacjach na ten temat. Jednak czekało mnie duże zaskoczenie! Ta książka jest zupełnie inna. Powiedziałabym wręcz wyjątkowa, bo chyba po raz pierwszy sięgnęłam po poradnik dla przyszłych matek, w którym wszystko nie krąży wyłącznie wokół dziecka. Tutaj autorka całą swoją uwagę skupia na kobiecie, jej emocjach i potrzebach. To pierwsza książka, w której nie znajdziemy wskazówek co należy przygotować do szpitala i jak pielęgnować maleństwo. Nie wyczytamy wszystkich dobrych rad skierowanych na nasze dziecko. Lecz dowiemy się wszystkiego co nas czeka, i jak sobie radzić z ewentualnymi problemami. Ja byłam bardzo mile zaskoczona. Więc postaram się przybliżyć Wam choć w skrócie to, czego możecie się dowiedzieć podczas lektury tego poradnika :)

"Szczęśliwej ciąży!" jest podzielona na cztery działy. 
Część pierwsza - Pozytywnie o ciąży
Omawia czas przygotowań do tego ważnego wydarzenia jakim jest przyjście na świat naszego dziecka począwszy do momentu planowania ciąży, poprzez opis poczęcia, aż na opisie samej ciąży skończywszy. Autorka porusza temat seksu i relacji między partnerami, doradza jak radzić sobie ze stresem, zaparciami bądź bezsennością. Opisuje fizyczne zmiany u kobit w ciąży oraz tłumaczy jak sobie radzić związanym z tym dyskomfortem. Dowiemy się także o jakie świadczenia macierzyńskie możemy się ubiegać podczas ciąży i po urodzeniu dziecka. Porusza również temat zdrowego odżywiania wymieniając w tabeli wszystkie wartościowe składniki odżywcze wraz z informacją w jakich produktach możemy je odnaleźć. Podoba mi się także fragment dotyczący tego czego należy w czasie ciąży unikać, jakich leków nie stosować itp.
Część druga - Bezpieczny poród
Bardzo ważnym zagadnieniem, które każda przyszła mam powinna przemyśleć jest miejsce i sposób urodzenia maluszka. W Polsce najpopularniejszą forma jest oczywiście poród w szpitalu, jednak tu dowiemy się jakie wady i zalety ma zarówno ten w szpitalu jak i w domu. Dowiemy się jak do każdego z nich należy się przygotować, o czym pomyśleć itp. Nawet wymieniona w jednym z rozdziałów wyprawka do szpitala skupia się na matce, a nie dziecku. Nie dowiemy się tu ile par kaftaników jest niezbędna, ani jaka wielkość czapeczki, natomiast wyczytamy jakie kosmetyki i ubrania przydadzą się nam samym. Istotna jest także osoba towarzysząca nam podczas tej ważnej chwili i jej udział podczas porodu. Pierworódki mogą także w tej książce przeczytać jak przebiega cała akcja porodowa krok po kroku. Czego mogą się spodziewać az do samego momentu narodzin noworodka
Część trzecia - Pozytywnie o macierzyństwie
Ten rozdział skupia się na emocjach związanych z byciem mama. Na relacjach partnerskich, uczuciach wszystkich domowników, a także reakcji na nowego członka rodziny domowych pupili. Autorka daje również różnego rodzaju wskazówki jak radzić sobie z obowiązkami, z problemami niedoświadczonej świeżo upieczonej mamy oraz doradza jak szybko wrócić do formy po porodzie.
Część czwarta - Naturalne terapie uzupełniające
Ta część z pewnością zainteresuje nie tylko kobiety w pierwszej ciąży, ale również te, które miały już za sobą jeden lub więcej porodów. Bowiem informacji dotyczących tego, jak radzić sobie z różnego rodzaju problemami tak by nie zaszkodzić maleństwu jest naprawdę niewiele. Tutaj dowiemy się, że stosując dziką różę nabierzesz energii i siły do działania a np. kroplik będzie cię wspierał, gdy nadchodzi lęk przed zbliżającym się porodem. Z pewnością każda przyszła mama znajdzie tu coś dla siebie :)

Jak widzicie poradnik ten jest bardzo kompleksowy. Podoba mi się to, że jest tak bardzo skupiony na kobiecie i jej potrzebach. Poradników dotyczących dzieci jest na rynku naprawdę dużo, tymczasem z takim spotykam się po raz pierwszy. A to przecież w naszym organizmie odbywa się ta cała rewolucja. To, że my same także jesteśmy bardzo skupione na dobru naszego maleństwa, które nosimy pod sercem nie zmienia faktu, że często same potrzebujemy pomocy i wsparcia.

Poradnik ten jest ciekawy i bardzo fajnie napisany. Ja zawsze byłam wielką zwolenniczką układu jaki oferuje seria wydawnicza samo sedno. Bardzo szczegółowy spis treści, na początku każdego działu krótka informacja czego możemy się w nim spodziewać. Liczne wytłuszczenia druku, ramki. Tabele z najważniejszymi informacjami, wyróżnienia tekstu, który warto znać i zapamiętać. No i podsumowania po każdym rozdziale. To wszystko sprawia, że z poradnika korzysta się łatwo i szybko. Wystarczy raz zapoznać się z treścią by potem intuicyjnie odnaleźć potrzebny nam fragment.

Ja jestem bardzo zadowolona i polecam ten poradnik każdej przyszłej mamie. Myślę, że się nie zawiedzie :)

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Irena Walewska9 lutego 2019 12:57

    Ja jestem przykładem na to, że ciąża może być bardzo przyjemna i miła. W sumie to nawet nie wiem kiedy mi minęła. Doskonale kojarzę kalendarz ciąży https://plodnosc.pl/kalendarz-ciazy/36-tydzien/ który mi towarzyszył przez cały okres połogu. Polecam go każdej młodej mamie, gdyż dzięki niemu dowiecie się zdecydowanie dużo więcej informacji na temat prowadzenia ciąży.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie ja nie czytałam żadnych książek, ale myślę, że bardzo istotnym faktem jest to, kto prowadzi naszą ciążę. Ja wybrałam bez chwili zawahania ginekologa z https://cmp.med.pl/cmp-ursynow/ginekolog/ i myślę, że właśnie ten wybór był jak najbardziej odpowiedni.

    OdpowiedzUsuń