3 maja 2018

Moja Polska


KATARZYNA SOŁTYK

wydawnictwo: Wilga
ilość stron: 144
format: 21x26 cm
rok wydania: 2018
dostępna: TUTAJ


- Kto ty jesteś?
- Polak mały.
- Jaki znak twój?
- Orzeł biały.

Ten wierszyk to chyba pierwsze czego uczyliśmy się jako małe dzieci. Najczęściej uczyli nas go nasi dziadkowie, bo to oni najbardziej doceniają to gdzie żyjemy i w jakich czasach. A czy my jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy Polakami? Ostatnio zauważyłam, że chyba nie do końca. Bo najłatwiej jest narzekać. Każdemu się wydaje, że tam gdzieś, za granicami jest lepiej, piękniej. Zapominamy o tym co mamy, co osiągnęli nasi przodkowie, jak piękną mamy historie, zdolnych uczonych i wspaniałe zabytki. Jednym tchem mogłabym wymienić kilkadziesiąt zalet naszego małego kraju. Bo ja osobiście lubię Polskę i Polaków. Nawet tych zrzędzących ;)

Tym razem w moje ręce trafiła książka w sam raz dla mnie. Moja Polska to bowiem lektura pełna ciekawostek na temat naszego pięknego kraju. I trzeba przyznać, ze tych informacji jest tu naprawdę dużo! Znajdziemy bowiem garść informacji na temat symboli narodowych, dowiemy się skąd wziął się nasz język oraz poczytamy trochę o naszej stolicy. Sporą część tej lektury zajmuje historia naszego kraju, a zagłębiając się w jej treść znajdziemy także całkiem pokaźną dawkę informacji na temat ciekawych miejsc w Polsce oraz wartych uwagi zabytków. Poznamy także skarby natury naszego kraju oraz postacie, które każdy znać powinien!

W tej lekturze nie zabraknie także informacji o kulturze i sztuce naszego kraju, o polskiej gościnności, regionalnych przysmakach i wiele wiele więcej. Poczytamy o naszych bohaterach, dumach narodowych, rodzimych produktach... Naprawdę aż trudno opisać co jeszcze, bo ta książka to nic innego jak wielka encyklopedia tego, co powinniśmy wiedzieć i z czego możemy być dumni! A patrząc na ilość stron tej lektury i jej gabaryty - jest tego naprawdę całkiem sporo! 

Treść treścią, ale ważne jest także to w jaki sposób te wszystkie informacje zostały nam tu przekazane. Ja chyba jestem wzrokowcem, bo lubię gdy lektury, które trafiają w moje ręce są ładne. Oczekuję że ilustracje zachęcą mnie do oglądania ich dłużej a nie tylko zerknięcia na sekundę. Lubię gdy czcionka jest czytelna, a wszystkie wiadomości fajnie posegregowane i odpowiednio wyeksponowane. I muszę przyznać, że w tej oto książce na to wszystko narzekać nie mogę. Zacznę może od tego, że mamy tu twardą, ładną okładkę.  Papier jest gruby, kartki wszywane w okładkę. Ogólnie całość prezentuje się naprawdę fajnie. 

Podoba mi się także szata graficzna tej książki. Tam gdzie ma być wesoła i kolorowa - taka właśnie jest. Gdy czytana właśnie treść wymaga skupienia i zadumy - kolorystyka stron lekko się zmienia. I choć wcale nie staje się smutna i szara, to pięknie oddaje nastrój danej chwili. Wszystkie ilustracje w tej książce są rysowane. Budynki, symbole, zwierzęta, postacie historyczne. Każdy szczegół i detal. A mimo wszystko nie mamy wątpliwości na co lub na kogo w danym momencie patrzymy. Rewelacja! Trzeba przyznać, że autorka tych ilustracji - Elżbieta Moyski jest bardzo uzdolnioną rysowniczką. Podziwiam!

Podsumowując - książka jest cuuuudowna. Podoba mi się w niej wszystko! Projekt, wykonanie, pomysł. Czytałam ją z wielkim zainteresowaniem. I z radością, że mieszkam w tak pięknym kraju. Z dumą, że te wszystkie wspaniałe postacie to moi rodacy. Mówcie co chcecie, ale Polacy naprawdę mają się z czego cieszyć. Mają się czym chwalić i co reklamować za granicami. Ja wiem, że nie zawsze jest różowo. Że są też czarne karty naszej historii. Ale czy musimy być takimi pesymistami? Gdy patrzę na amerykanów, na to jak oni uwielbiają swój kraj, cieszę się z barw narodowych i chwalą flagą to aż buzia sama się uśmiecha. A my tak nie możemy? Ok, nasza flaga jest trochę nudna, ale jest NASZA! Kibicując naszym sportowcom jakoś nam nie przeszkadza, że składa się tylko z dwóch kolorów. To dlaczego z taką samą dumą nie pokazujemy jej na co dzień? Warto się nad tym zastanowić. Przemyśleć sobie wszystko. Warto zrobić sobie rachunek sumienia i docenić to co mamy. Bo mamy bardzo wiele. A jeśli nadal macie wątpliwości, że tak jest - zerknijcie do tej książki. Od razu poczujecie się dumni, że jesteście Polakami :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz