29 maja 2015

Zwierzęta wodne, Statki



101 ciekawostek

wydawnictwo: Olesiejuk
ilość stron: 48
format: 17x22,5 cm
rok wydania: 2015
cena: 9,99 zł 9,99zł

Wydawnictwo Olesiejuk już chyba z tego słynie, że w swojej ofercie posiada całe mnóstwo rewelacyjnych serii edukacyjnych. Nie raz miałyśmy już okazję pokazywać Wam takie książeczki. Ale na pewno na nich się nie skończy, bo wśród bardzo bogatej oferty wydawnicze znajdziemy ich jeszcze całe mnóstwo. I co najciekawsze, w każdej z nich wiedza, którą autorzy chcą nam przekazać jest zupełnie inaczej zaprezentowana. A myślałam, że już nic nie jest w stanie mnie zaskoczyć ;)

Dziś kolejna seria wydawnicza. Tym razem nosi ona nazwę "101 ciekawostek", w której znajdźmy już dziś kilkadziesiąt przeróżnych tytułów. Niestety nie jestem w stanie zaprezentować Wam tu każdej z nich, ale postaram się choć w części przedstawić czym się ona charakteryzuje i co ciekawego znajdziemy wewnątrz tych niedużych książeczek. Bo choć gabarytowo te lektury nie są w stanie nas zaskoczyć, to ich treść jest dość obszerna. Nie ukrywam, ze byłam dość zaskoczona. Książeczka ta bowiem przypomina zeszyt w twardej okładce z niewielką ilością stron. Natomiast gdy zaczęłam czytać wszystkie zagadnienia umieszczone wewnątrz doszłam do wniosku, że znajdę tam chyba wszystko co trzeba w danym temacie. Niesamowite prawda?
Zacznijmy może więc od części "Zwierzęta wodne". Miałam okazję już czytać książkę o podobnej tematyce, ale tamta była znacznie większa i grubsza. Ta lektura jak już wspomniałam wcześniej, nie należy do gigantów. A jednak wyczytamy tu sporo na temat tych niezwykłych stworzeń. Na początku dowiemy się czegoś o zwierzętach mieszkających w górach, które bez wody nie umiałyby przetrwać. Potem poczytamy o mieszkańcach rzek, jezior, mokradeł, raf koralowych oraz mórz i oceanów. Jeden z większych działów autorzy tej publikacji przeznaczyli na informacje o rekinach. Poznamy tu więc różne gatunki tych wodnych drapieżników. Nie zabraknie nam tu również wiadomości o różnego rodzaju wybrykach natury i cudakach, które możemy spotkać w wodach na naszym globie. Potem przeczytamy o zwierzętach zamieszkujących zimne tereny naszej Ziemi oraz największe głębiny oceanów. I jak zwykle wydawnictwo nie zapomniało także o ekologii. Bowiem na końcu tej książki dowiemy się o największych zagrożeniach dla wód naszego świata. W tym miejscu warto zatrzymać się ciut dłużej.

Drugą książeczką z tej serii jaką chciałabym Wam dziś pokazać to część zatytułowana: "Statki". Taka typowo męska lektura, dla małych miłośników pojazdów wodnych. Na początku pomyslałam sobie, ze taka tematyka nie zainteresuje mojej córki, ale jak się okazało, nie było tak źle. Zanim wręczyłam małej tą lekturę sama najpierw przeczytałam ją od początku do końca. No i kto by pomyślał, że mnie to zainteresuje?? Na pewno nie ja ;)

W tej części zaczniemy od początków żeglarstwa. Dowiemy się jak to się stało, ze powstały pierwsze łodzie i tratwy. Dlaczego w ogóle ludzie postanowili w taki sposób przemierzać świat. Potem poznamy statki i ich historie. Dowiemy się do czego służą latarnie morskie, porty itp. Poczytamy także o katastrofach na morzu. Poznamy największe statki pasażerskie, holowniki oraz morskie olbrzymy. Dowiemy się także jak odbywa się wejście do portu, czym są suwnice i kontenery, jakie niebezpieczne ładunki przewożą statki i wiele wiele więcej. Na koniec poznamy także plany naukowców, jak udoskonalić te morskie pojazdy by były bardziej luksusowe, ekonomiczne i nowoczesne. 

Na podstawie tych dwóch części mogę Wam napisać, że seria 101 ciekawostek jest naprawdę bardzo ciekawa. Podobnie jak inne mini encyklopedie tego wydawnictwa - książeczki te są naprawdę bardzo bogato ilustrowane. Obrazków prezentujących nam zawartą wewnątrz treść jest naprawdę cała masa. A każdy z nich jest bardzo ładnie przedstawiony. Bardzo mi się to podoba. A treść? No cóż. Jeśli liczycie na jakieś obszerne opowiadania, opisy itp to na pewno bardzo się zawiedziecie. Książki te bowiem mają bardzo obszerne wiadomości, ale wszystkie ujęte są w tak zwanej pigułce. Poszczególne zagadnienia są tu wypunktowane, a każdy z tych punkcików to zaledwie kilka zdań na dany temat. Ale nie uważam tego za wadę tych publikacji, lecz zaletę. Dzieciaki nie za specjalnie lubią wczytywać się w długie teksty. Znacznie łatwiej jest im czytać właśnie takie wiadomości, ujęte w skrócie. A jeśli kogoś bardziej zainteresuje dana tematyka, zawsze może chwycić po inną książkę. Myślę, że wiadomości zawarte tutaj, na początek w zupełności wystarczą :)

Lubie takie serie, bo według mnie znacznie łatwiej jest w nich cokolwiek znaleźć. Szukając informacji o rekinach, nie muszę przekartkowywać całej wielkiej książki, tylko wybieram sobie część, w której znajdę wiadomości na ten temat i już. Takie książeczki są także łatwiejsze do przenoszenia z miejsca na miejsce. Gdy u Alicji w szkole klasa miała omawiać konkretny temat, moje dziecko mnie musiało targać ze sobą wielkiej i grubej encyklopedii, tylko wzięła ze sobą nie dużą książeczkę z danym zagadnieniem i już. Musze przyznać, że nawet nie odczuła, że ma w plecaku coś więcej poza podręcznikami i zeszytami, które nosi na co dzień. Każda z tych części jest bardzo poręczna i wygodna w użytku. Mnie bardzo się podoba i z przyjemnością skompletuję ją całą. Tym bardziej, że poszczególne części kosztują naprawdę niewiele. Hm... tylko gdzie ja to znów będę ustawiać... :/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz