18 stycznia 2016

Rytmika dla smyka


Piosenki, nuty, scenariusze zabaw. Ciekawe pomysły na kształcące zabawy z dziećmi.

wydawnictwo: Siedmioróg
ilość stron: 48
format: 24x17cm
rok wydania: 2012
cena: 20,99 zł

Wielu zabawom ruchowym maluchów towarzyszy muzyka. Pamiętacie jak mając kilka lat śpiewaliście "Stary niedźwiedź mocno śpi"? Lub tańczyliście kaczuchy? I pomyśleć, że dokładnie tak samo bawili się nasi rodzice, a może nawet dziadkowie? A teraz w ten sam sposób my bawimy się ze swoimi dziećmi. Bo te melodie nigdy się nie starzeją. A maluchy uwielbiają się ruszać, tańczyć i śpiewać. Nasze małe smyki mają wręcz niespożytą energię. Warto zatem ją wykorzystać do tego typu zabaw. To wspaniale spędzony czas, prawda?

Chciałabym zatem polecić Wam jedną bardzo fajną lekturę. Jest to książeczka, w której znajdziemy aż 11 tekstów do piosenek dla przedszkolaków. A są nimi: "Jadą, jadą misie", Żabka", "My jesteśmy krasnoludki", "Jagódki", "Urodziny marchewki", "Stary niedźwiedź", "Mało nas", "Kółko graniaste", "Panie Janie", "Kosi, kosi łapci" oraz "Wieczorem". Jestem pewna, że minimum połowę z tych tekstów doskonale znacie, o ile nie wszystkie. To w końcu ponadczasowe melodie, które towarzyszyły nam podczas zabaw gdy mieliśmy kilka lat.

Ale nie tylko teksty znajdują się w tej książce. Do każdej piosenki jest tu także dołączony zapis nutowy! Możemy więc pochwalić się przed dzieckiem swoim talentem i zagrać mu daną melodię na flecie lub organkach. Możemy także pokazać dziecku jak to zrobić i zrobić wspólny koncert na cymbałkach. Bardzo mi się to podoba, jako dziecko uwielbiałam grę na flecie. Co prawda nuty były dla mnie za trudne, ale mama zawsze zapisywała mi pod nimi cyferki oznaczające ilość zakrytych otworów na instrumencie i szło mi naprawdę fajnie. Mam nadzieję, że taka zabawa spodoba się moim dziewczynom. Ale byłoby fajnie!

Ale to wciąż nie wszystko. Teksty piosenek, nuty - to tylko część tej książki. Na pozostałych stronach znajdziemy pomysły na zabawę z dzieckiem przy każdej z tych melodii. Niektóre z nich możemy wykorzystać z większą grupą maluchów (na przykład w przedszkolu, na zabawie urodzinowej itp). Inne świetnie nadają się na aktywne spędzenie czasu z maluchem w domu. Propozycje te zazwyczaj są bardzo proste. Nie wymagają od nas zbyt wielkiego poświęcenia, nie potrzebujemy do nich jakiś skomplikowanych urządzeń, szeregu rekwizytów ani nic z tych rzeczy. Czasem jest to kartka, rysunek, plastelina itp. Nic nadzwyczajnego. Ale za to każda z tych zabaw ma pewien bardzo ważny cel. Są na przykład wśród nich pomysły, które rozwijają u dziecka poczucie rytmu, ćwiczą koordynację, uczą koncentracji, podzielności uwagi, prawidłowego oddechu, poczucia równowagi. Niektóre rozwijają wyobraźnię, słuch,  rytmikę, refleks i wiele wiele więcej. Wspaniale prawda?

Powiem Wam szczerze, że ta lektura wygląda naprawdę bardzo niepozornie. Myślę, że gdybym zobaczyła ją na półce w sklepie pewnie przykułaby ona moją uwagę tylko na chwilkę. Ale wystarczy zerknąć do środka, by stwierdzić, że to naprawdę fajna lektura. Że jest to książka, która z pewnością nie raz nam się przyda, która sprawi, że nasza zabawa z dzieckiem będzie ciekawsza. Podoba mi się w niej bardzo wiele rzeczy. Jest pomysłowa, przydatna i po prostu śliczna. Ma ciekawą, wesołą szatę graficzną. Odrobinę przypominająca mi lektury z mojego dzieciństwa. Grubą okładkę i mały bonusik, który z pewnością Was zachwyci! Na wewnętrznej stronie okładki znajdziemy jeszcze płytę CD. A na niej nagrania tych piosenek, które znajdziemy w książce!

Takie książki to ja lubię. Wesołe, pomysłowe i bardzo treściwe. Gratuluję autorom tej lektury pomysłowości. Na pewno nie umiałabym wymyślić tego lepiej. Jestem przekonana, że zarówno opiekunowie grup przedszkolnych jak i rodzice znajdą w niej coś dla siebie. Ale i tak najbardziej zadowolone będą dzieciaczki. Bo dzięki tej niepozornej książeczce czeka ich cała masa fantastycznych zabaw. A to przecież najważniejsze :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz