2 lutego 2018

Gdzie się chowa śnieżna sowa?


Znajdź zwierzęta na wszystkich kontynentach

ANNA CLAYBOURNE

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
ilość stron: 64
format: 25,7x35 cm
rok wydania: 2018
dostępna: TUTAJ

Od zawsze uwielbiałam książki, w których trzeba było szukać szczegółów. U mnie zaczęło się to chyba od programu telewizyjnego "Gdzie jest Wally?" Kojarzycie? Z pewnością kojarzycie ;) Pamiętam, że potem wyruszyłam do biblioteki na poszukiwanie tego typu książek i spodobało mi się jeszcze bardziej. Więc kiedy na świecie pojawił się mój syn to kiedy tylko nadarzyła się ku temu okazja zaraziłam go tym moim fiołem na "szukanie szczegółów", teraz mam już drugiego syna, który także polubił takie właśnie książki ;) Taka nasza rodzinna tradycja się tworzy ;)

Tu już trochę sobie oczywiście żartuje, ale prawda jest taka, że moje dzieciaki lubią takie książki więc mamy ich w domu sporo i każdą kolejną witamy z otwartymi ramionami ;) Kiedy więc zobaczyłam tę nowość wydawnictwa Nasza Księgarnia to nie mogłam przejść obok niej obojętnie! Przecież to jest połączenie tego co wszyscy tak uwielbiamy - odszukiwania szczegółów, zwierzaków i geografii, a dokładniej kontynentów i środowisk gdzie dane zwierzaki żyją - od razu wiadomo, że to super połączenie zabawy z nauką :)

W tej książce zwiedzimy cały świat, odwiedzimy wszystkie kontynenty, wszystkie strefy klimatów, będą lasy, będą morza i oceany, pustynie, góry, tundry, tajgi, stepy i sawanny i będzie także masa przeróżnych zwierząt, zarówno dobrze jak i mało znanych. To co? Wyruszacie w taką podróż po świecie? Ja jak najbardziej zapraszam!

Zastanawiałam się jak Wam opowiedzieć o tym co znajduje się w tej książce, bo z pewnością jesteście ciekawi. Postanowiłam po prostu spisać Wam te miejsca, które odwiedzamy podczas oglądania tej książki, sądzę że to ciekawe informacje, w końcu niewielu ludzi ma okazję znaleźć się w takich niezwykłych miejscach "na żywo", że tak powiem ;) Sądzę, że kiedy przeczytacie co to za ciekawe miejsca to od razu zapragniecie posiadać tę książkę :)

Naszą podróż zaczynamy więc od TUNDRY GRENLANDZKIEJ, gdzie spotkamy takie zwierzęta jak na przykład piżmowół arktyczny, lis polarny czy renifer tundrowy, ale jest ich oczywiście o wiele wiele więcej. Ja po prostu muszę się hamować z tym moim rozpisywaniem ;) Dalej lecimy na PRERIĘ PÓŁNOCNOAMERYKAŃSKĄ, a tam mieszkają takie dziwne stworzonka jak na przykład nieświszczuk czarnoogonowy czy pójdżka ziemna. Następnie jest DOLINA ŚMIERCI czyli część kalifornijskiej pustyni, ale tu także wbrew pozorom jest życie. Dalej płyniemy na WYSPY GALAPAGOS, a na nich oczywiście spotkamy między innymi piękne żółwie.

Dalej są KOMINY HYDROTERMALNE czyli schodzimy w zupełne głębiny Oceanu Spokojnego. Cóż też może żyć nawet ponad 5000 metrów pod wodą? Na przykład ośmiornica... Czas przenieść się w GÓRY ANDY gdzie możemy trafić na jedynego niedźwiedzia żyjącego obecnie w Ameryce Południowej czyli andoniedźwiedzia okularowego ;) A teraz mokre klimaty czyli LASY DESZCZOWE AMAZONII, a wśród drzew między innymi piękne ary czerwone. Następna jest PUSTYNIA NAMIB, która mieści się w Afryce Południowo-Zachodniej. A teraz te ładniejsze, odrobinę bardziej zielone klimaty czyli SAWANNA AFRYKAŃSKA. Chyba nie muszę wspominać o tym, że mieszka tu mnóstwo znanych wszystkim zwierząt takich jak lwy, słonie czy żyrafy ;) ?

Przenosimy się więc w GÓRY KSIĘŻYCOWE, okazuje się, że w sercu Afryki może być naprawdę mokro i chłodno. Wśród lasów, rzek, wodospadów żyją między innymi szympanse i goryle górskie. Czas już na Europę, wybrzeże Wielkiej Brytanii czyli NADATLANTYCKI BASEN PŁYWOWY. Jedziemy dalej i trafiamy do mroźnej, dzikiej TAJGI ROSYJSKIEJ. Z mrozu przenosimy się w błoto czyli LASY NAMORZYNOWE gdzie mieszka ogrom przeróżnych zwierząt. I znowu czas na mróz czyli idziemy w góry, a dokładniej w HIMALAJE WYSOKIE. Tutaj na skalistych zboczach górskich także toczy się życie - mieszkają tam koty, węże, ptaki i wiele wiele więcej. A teraz z najwyższych gór na świecie przenosimy się do najgłębszego jeziora na świecie czyli JEZIORO BAJKAŁ.

I znowu pustynia tym raze jest to PUSTYNIA GOBI czyli miejsce gdzie zimą w nocy temperatura potrafi spaść nawet do -40 stopni! Ale za to w górach Japonii można się rozgrzać i razem z makakami pomoczyć się w JAPOŃSKICH GORĄCYCH ŹRÓDŁACH. A teraz miejsce, do którego za nic bym nie weszła czyli JASKINIE GOMANTONG na Borneo. Grrr, same nietoperze i robactwo ;) Za to WIELKĄ RAFĘ KORALOWĄ z przyjemnością zobaczyłabym na własne oczy :) I tak z kolorowego, podwodnego otoczenia lecimy do wszechogarniającej czerwieni na AUSTRALIJSKIM OUTBACK'U. Wiecie, kangury, dingo, emu i te sprawy ;) No i czas na ostatnie już miejsce, z gorącej Australii przenosimy się na ANTARKTYCZNY LODOWIEC SZELFOWY gdzie rządzą przeróżne pingwiny.

Pewnie w połowie czytania pomyśleliście już, że całkiem mi odbiło i zwariowałam? Pewnie macie rację, ale powiem Wam, że świetnie mi się to wszystko pisało i naprawdę powstrzymywałam się przed jeszcze większym zagłębianiem się w te opisy ;) Ale już dosyć gadania, teraz już postaram się krótko i na temat czyli książka wygląda tak, że każdych dwóch kolejnych stronach znajduje się wielki obrazek przedstawiający dane miejsce, a ta tym obrazku masa przeróżnych zwierząt. Pod obrazkami są też krótkie opisy tegoż miejsca oraz lista zwierząt z liczbą, abyśmy wiedzieli ile należy ich odnaleźć na ilustracji. Ale przy każdy zwierzaku także jest króciutki jego opis. Także jak widzicie przemycona jest tutaj także masa wiedzy. Nie wiem jak Wy, ale ja to uwielbiam :) 

Pod koniec są także podpowiedzi z zaznaczonymi zwierzakami, które mieliśmy znaleźć, a na samym końcu książki jest jeszcze kilka ciekawostek takich jak zwierzęce rekordy, dalej są rekordy głębokości, długości, wielkości, temperatury itp., wymarłe i zagrożone gatunki, ekosystemy i habitaty, łańcuch pokarmowy, systematyka zwierząt, a także alfabetyczny spis wszystkich zwierzęcych bohaterów tej książki. Masa informacji w tak niewielkiej ilości tekstu - moim zdaniem to mistrzostwo! 

Na koniec pozostaje powiedzieć Wam już tylko o wyglądzie tej książki, a tutaj zdecydowanie jest co pochwalić. Na początek to, że jest ona wielka, jej format jest imponujący. Ma sztywną okładkę strony nie są śliskie lecz takie zwykłe papierowe. Tekstu jest tu niewiele co wydawać by się mogło niezwykłe zważywszy na ten ogrom ciekawostek i informacji, który otrzymujemy z tej książki. No i ilustracje - piękne, bardzo kolorowe, duże, zabawne. Moim zdaniem pasują tutaj idealnie i właśnie idealnie pokazują zarówno te wszystkie zwierzaki jak i środowiska, w których one żyją. Ja uwielbiam tę książkę. Jest to bowiem połączenie zabawy poprzez odszukiwanie szczegółów i nauki, która wynika z ciekawych i niedługich opisów :) Ogromnie polecam!


2 komentarze:

  1. Ciekawa propozycja dla młodszych czytelników. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odkąd tylko zobaczyłam tę książkę w zapowiedziach wiedziałam, że na pewno trafi do biblioteczki moich dzieci :)

    OdpowiedzUsuń