18 października 2017

7 x Gdańsk. Przewodnik dla młodych odkrywców


TOMASZ MAŁKOWSKI

wydawnictwo: Adamada
ilość stron: 112
format: 13x23,5 cm
rok wydania: 2017
dostępna: TUTAJ

Mieszkam około 50 km od Gdańska, ale (wstyd się przyznać) tak naprawdę nigdy porządnie go nie zwiedzałam. Kojarzę, że jako dziecko byłam na jakieś wycieczce z klasą, ale też nie pamiętam zbyt wiele z tego wyjazdu. Oczywiście Gdańsk odwiedzałam w ciągu swojego życia wiele razy, ale bodajże tylko dwa razy po nim spacerowałam tak po prostu, żeby zobaczyć ulicę Długą, Żurawia, Sołdka itd. Ale to też oglądałam tylko tak "powierzchownie". Dlatego też kiedy na stronie wydawnictwa Adamada zobaczyłam ten przewodnik dla dzieci od razu zapragnęłam go mieć. Wiedziałam, że to będzie coś co przyda się całej naszej rodzince :)

Przeczuwałam, że skoro jest to przewodnik dla młodych odkrywców to nie będzie on ani nudny, ani sztywny, ani pełen historycznych opisów i wiecie co? Wcale się w tym przeczuciu nie pomyliłam. Jest on właśnie taki jak oczekiwałam, czyli ciekawy i zdecydowanie przydatny. Jest on w stanie zainteresować zarówno dziecko jak i dorosłego, a to ogromny plus bo dzięki temu podczas wycieczki do Gdańska może korzystać z niego cała rodzinka :)

Już opowiadam Wam o nim nieco dokładniej. Wewnątrz znajdziemy siedem różnych wycieczek po Gdańsku, z mapką, z opisem trasy, z tym co gdzie odwiedzić. Ale nie są to zwykłe opisy, tutaj wszystko wygląda nieco inaczej. Może zacznę od tego, że głównymi bohaterami tej książki jest dwójka dzieciaków - Maja i Filip oraz sam autor książki czyli Pan Tomasz. Bohaterów tych poznamy, zobaczymy w formie komiksowej i wraz z nimi zwiedzimy opisane tutaj trasy. Autor czyli przewodnik w książce "po drodze" opowie nam różne ciekawe rzeczy. Znajdziemy tutaj nie tylko opisy tras, ale także różne ciekawostki, legendy oraz zagadki i zadania do rozwiązania podczas prawdziwej wycieczki po Gdańsku. 

Wiadomo, że dzieci nie zbyt przepadają za takimi typowo historycznymi wycieczkami gdzie poznaje się tylko sztywne, nudne formułki, same konkrety pełne dat. Każdy by się zanudził ;) Dlatego też autor tego przewodnika nie wprowadził tego w życie. Tutaj jest zupełnie inaczej. Oczywiście są historyczne zagadnienia, ponieważ Gdańsk to bardzo historyczne miasto, ale wszystko opowiedziane jest w fajny, przystępny dla dziecka i interesujący sposób.

A zaproponowane przez przewodnika trasy wycieczek? Zdecydowanie nie będzie można się na nich nudzić. Zwiedzenie katowni, muzeum bursztynu, oglądniecie oryginalnego dzieła sztuki, wejście na wierzę, zwiedzanie kościoła i odkrywanie jego kaplic, zwiedzenie Żurawia, Ośrodka Kultury Morskiej, rejs promem przez Motławę, spacer po Sołdku, sprawdzenie jak mieszkali dawni Gdańszczanie, odwiedziny w spicherzu Błękitny Baranek. 

Żeby nie było zbyt nudno jest także trasa kajakowa gdzie można zobaczyć Gdańsk z wody. Jest także wycieczka tramwajem wodnym do Twierdzy Wisłoujście, potem na Westerplatte. Można zobaczyć wartownie, bunkry, pomnik. Dalej także tramwajem wodnym można odwiedzić Nowy Port i latarnię morską, która się tam znajduje. Ale jest cos jeszcze - wycieczka rowerem wzdłuż plaży od Brzeźna w Gdańsku do samego molo w Sopocie. Można też powspinać się w parku linowym, odwiedzić park Reagana, spróbować swoich sił z sopockim klubem żeglarskim, poopalać się na plaży, pozbierać muszelki, popływać w morzu... 

Tutaj opisy tras, wraz z komiksowymi bohaterami i opisanymi Gdańskimi legendami przeplatają się ze sobą, ale wszystko jest tak opisane i pokazane, że łatwo to zrozumieć i z pewnością równie łatwo skorzystać z wyznaczonych tras i wskazówek. Na końcu książeczki jest coś jeszcze, a mianowicie odpowiedzi na wszystkie zadane w tym przewodniku zadania i kalendarium dziejów Gdańska. 

Moim zdaniem książeczka ta jest świetna, ja sama czytałam ją z zapartym tchem. Ponieważ odwiedziłam kilka razy Gdańsk znałam niektóre z wymienionych tutaj miejsc, ale tak naprawdę nie wiedziałam na ich temat tak wielu rzeczy. Świetnie mi się czytało te wszystkie ciekawostki, te informacje i legendy. Teraz wiem na temat tego miasta o wiele, wiele więcej i jestem pewna, że przy kolejnej wizycie w Gdańsku będę patrzyła na to miasto już nieco inaczej :) Z przyjemnością skorzystam z zaproponowanych tutaj tras, odwiedzę wraz z rodzinką te znane i mniej znane miejsca i zobaczę na własne oczy to co miałam okazję tutaj wyczytać :)

Ale to jeszcze nie wszystko co chciałam Wam o tej książce napisać ponieważ jest coś jeszcze. Kiedy ściągnie się na swój telefon czy też tablet specjalną aplikację Adamada i potem zbliży się go do stron tego przewodnika oznaczonych na dole specjalnym symbolem to naszym oczom ukażą się różne zdjęcia, a lektor opowie nam więcej szczegółowych informacji o danym miejscu. Przyznam się, że nie sprawdzałam, ale naliczyłam w książce trochę tych oznaczeń więc myślę, że można poznać dzięki temu jeszcze wiele przeróżnych ciekawostek. Moim zdaniem to super pomysł :)

Na zakończenie pozostaje mi napisać o wyglądzie tej książki więc koniecznie muszę wspomnieć o jej formacie. Jest wąziutka i długa, niezbyt duża, za to bardzo poręczna, z pewnością łatwo ją przenosić w torebce czy plecaku. Kartki wewnątrz mamy śliskie, ilustracje są rysowane, bardzo kolorowe, znajdziemy tu zaledwie kilka prawdziwych zdjęć, ale zupełnie w niczym to nie przeszkadza. Wszystko prezentuje się ładne, wszystko dobrze widać, z łatwością można zrozumieć. Ja jako "sąsiadka" Gdańska, która tak naprawdę nie zna tego miasta zbyt dobrze mogę Wam napisać, że po lekturze tej książki mam ogromną ochotę lepiej go poznać i z pewnością do tego dojdzie. W przyszłe lato koniecznie zabiorę tam rodzinkę na prawdziwe zwiedzanie :) 


7 komentarzy:

  1. Może to być ciekawa pozycja :) Osobiście oprócz literatury polecam zabrac najmłodszych do Gdańska :) Mozna porobić całkiem sporo rzeczy, które są ciekawe zarówno dla dużych jak i najmniejszych. Tylko polecam odpowiednio wcześnie zarezerwować hotel Gdańsk czasem płata niespodzianki i jest calutki zarezerwowany :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny sposób na zaciekawienie najmłodszych tym co ma do zaoferowania województwo pomorskie. Ja również dość wnikliwie zaglądam do https://livemorepomerania.com/ gdyż całkiem od niedawna mieszkam na pomorzu i myślę, że moja decyzja o zamieszkaniu tutaj byłą dobrym wyborem. Wszystko czego mi potrzeba oraz mojej rodzinie znajdujemy w jednym miejscu co jest niezwykle ważne w dzisiejszych czasach. Dzieci nie muszą jeździć do innych miast, aby podjąć naukę na studiach wyższych no i nam bez najmniejszego problemu udało się znaleźć zatrudnienie. W końcu prawidłowy rozwój to rzecz bardzo ważna w dzisiejszych czasach, a takie możliwości daje nam właśnie województwo pomorskie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli chodzi o sam Gdańsk to ja jestem zdania, że jak najbardziej warto jest w tym mieście mieszkać oraz żyć. Ja się na to zdecydowałem więc pozostało mi jeszcze kupno mieszkania. W sumie już widziałem ofertę od https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdansk.html więc na dobrą sprawę na pewno zwiążę się z Gdańskiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń