13 lipca 2017

Ortografia – twardy orzech, ale każdy zgryźć go może!


ELIZA PIOTROWSKA

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
ilość stron: 112
format: 16,5x21,5 cm
rok wydania: 2017
dostępna: TUTAJ

Jakiś czas temu prezentowałam Wam rewelacyjną książkę "Jak się nie bać gramatyki" wydawnictwa Nasza księgarnia. Kiedy więc w nowościach zobaczyłam podobny tytuł tylko, że tym razem z ortografią w roli głównej, naprawdę nie mogłam się powstrzymać i musiałam go mieć :) Jesteście ciekawi co też znajduje się wewnątrz? Za moment Wam wszystko opowiem.

Ortografia to nic innego jak zasady i reguły dotyczące odpowiedniego, bezbłędnego zapisywania słów. Ja osobiście raczej nigdy nie miałam zbyt wielkiego problemu z nauczeniem się odpowiedniej ortografii i myślę, że nie robię jakiś wielkich błędów ortograficznych podczas pisania, przynajmniej się staram, chociaż błędy z pewnością zdarzają się każdemu. Nikt nie jest nieomylny ;) 

Jednak mój Nikodem ma 9 lat i z ortografią jest niestety na bakier. Ogólnie cały język polski sprawia mu spore problemy więc tym bardziej cieszę się, że trafiłam na takie wspaniałe książki wspomagające zrozumienie tych wszystkich niełatwych zagadnień i zasad. Jestem za nie ogromnie wdzięczna :) Ale do rzeczy, bo ja jak zwykle się rozgadałam, a na temat samej książki nie napisałam jeszcze zbyt wiele.

Może zacznę od tego, że znajdziemy w niej dużo rymowanych tekstów i to właśnie na ich podstawie dzieciaki będą uczyć się zasad ortograficznych. Dodatkowo jest tutaj także wiele zagadek, krzyżówek i okienek do samodzielnego wypełniania przez dziecko dzięki czemu zdobytą wiedzę będzie mogło sobie utrwalić i jednocześnie zacząć wykorzystywać w praktyce. Dla dzieciaków uwielbiających różnego rodzaju zadania to jak bonus - połączenie nauki z zabawą :)

"Kiedy w szkole jest dyktando,
zwykle kończy się to grandą.
Wielu bowiem nie wie (szkoda!),
że nasz język to przygoda.
Trzeba tylko znać zasady
- jak w grze - 
bez nich nie da rady!"

Wewnątrz znajdziemy podział na różne literki. Mamy tutaj "ó", "u", "h", "ch", "rz", "ż", "ź", "zi", "ś", "si", ń" "ni", "ć", "ci", "ą" "om", "ę", "em", "nie" razem i osobno, wielka i mała litera". Nie będę Wam tutaj teraz wypisywała wszystkiego dokładnie, bo musiałabym przepisać Wam całą książkę. Tak jak wspominałam wewnątrz mamy różne rymowanki, niektóre nieco dłuższe, inne zupełnie krótkie, ale każda z nich zawiera w sobie odpowiednią literkę, aby szybko i łatwo zrozumiało o co chodzi, co na co się wymienia i gdzie co napisać :)

Na przykład przy literce "Ó" mamy coś takiego - "Ó wymienia się na O", "Ó wymienia się na A", "Ó wymienia się na E", "ÓWKA na końcu wyrazu", "Ów na początku wyrazu", "Ó w liczebinikach" itd. A przy literze "Ż" mamy coś takiego "Ż wymienia się na G", "Ż wymienia się na Z, Ź", "Ż wymienia się na DZ" itd.

Jak widzicie jest to książeczka, przy której nie ma czasu na nudę :) Świetne rymowanki, zadania do rozwiązywania i wspaniały wspomagacz w zapamiętywaniu bardzo, ale to bardzo ważnej  wiedzy. Moim zdaniem jest to książka idealna dla dzieci zaczynających przygodę z nauką języka polskiego, a jak wiadomo język polski do łatwych nie należy i każda pomoc jest jak najbardziej mile widziana :)

Wygląd tej książki uznałabym raczej za niepozorny. Mnie osobiście okładka niespecjalnie przyciągnęła i gdyby nie to, że znałam już poprzedni tego typu tytuł to pewnie ominęłabym tę książeczkę bez zwrócenia na nią jakiejkolwiek uwagi, a szkoda, szkoda, bo moim zdaniem naprawdę warto :) I co? Wam także taka rymowanka do nauki ortografii się przyda? Jestem pewna, że jeśli tylko macie w domu dziecko w wieku szkolnym to ta pozycja przypadnie Wam do gustu. Polecam jak najbardziej! W duecie z gramatyką to lektura obowiązkowa :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz