22 marca 2014

Baśnie


JAKUB I WILHELM GRIMM

wydawnictwo: Siedmioróg
ilość stron: 160
format: 17x24 cm
rok wydania: 2011
cena:  24,99 zł  22,49 zł

Baśnie, baśnie, któż by ich nie lubił. Klasyka piękna to jest, bajki z dzieciństwa naszych pradziadków, dziadków, rodziców, a także z pewnością i z naszego dzieciństwa. A teraz my mamy okazję przekazywać je naszym dzieciom... Moim zdaniem to naprawdę fajne uczucie wiedzieć, że właśnie te same opowieści słuchało tak wiele ludzi na całym świecie, a może i w tym samym momencie kiedy ja czytam tę baśń mojemu dziecku gdzieś tam na świecie ktoś inny również ją czyta :) Tak mnie teraz wzięło na rozmyślania, ale nie ukrywając baśnie istnieją od setek lat, a te, których autorami są Jakub i Wilhelm Grimm mają już około 200 lat.


Ta dwójka niemieckich braci zasłynęła na całym świecie dzięki swej zdolności do opowiadania wspaniałych baśni. Jednak opowieści te były często okrutne, pełno w nich było krzywdy i okrucieństwa, ale morał zawsze pozostawał ten sam. Dobro zwycięży wszystko :) 

W tym wydaniu z pewnością treść jest o wiele bardziej przystępna, zrozumiała i mniej straszna niż w oryginałach, ale nadal znajdziemy tutaj momenty takie jak na przykład zabicie wilka przez drwala, aby uratować Tomcio Palucha, bijące kije samobije, czarownic spalona w piecu przez Jasia i Małgosię... Ale jak się pewnie domyślacie sceny te nie są oczywiście rozpisane, to raczej tylko takie krótkie napomknięcie. I ja kompletnie nie mam nic przeciwko temu, takie są właśnie baśnie, a klasyki nie powinno się zmieniać :)


Syn mój nie jest żadnym delikatnym dzieciaczkiem, a ja nie chronię go przed całym złem tego świata. Oczywiście nie dałabym go nikomu skrzywdzić, kiedy coś złego będzie mu się działo, będę walczyła jak lwica! Ale nie ukrywam przed nim jaki jest świat, jak źli potrafią być ludzie, jakie krzywdy potrafią wyrządzać. Nie będę omijała również baśni, w których ktoś zabił jakieś zwierzę, czy też złą czarownicę. Nie zaszkodzi mu to w niczym, a raczej doprowadzi do tego, że będziemy mieli z Nikodemem kolejny temat do przedyskutowania :) 

Wracając do tej książki to znajdziemy w niej dziesięć znanych i mniej znanych baśni braci Grimm. Ja sama z niektórymi z nich zapoznałam się dopiero teraz podczas czytania ich synkowi. Jest to książka z serii: Klasyka światowa: antologie. Miałam już okazję pisać Wam o Baśniach Andersena oraz o Bajkach Perrault'a. Tym razem do kompletu mamy także braci Grimm :) 

O treści nie ma co za wiele pisać, bo z pewnością znacie większość tych bajek, ale wspomnieć o ilustracjach wypada, bo nie są one takie same w całej książeczce jak często bywa, tutaj ilustratorów było kilka, doliczyłam się pięciu, więc jak się domyślacie ilustracje różnią się od siebie ogólnym wyglądem, sposobem ich rysowania. Jednak mimo to wszystkie są bardzo ładne, kolorowe, idealnie przedstawiające nam to o czym czytamy. Całość prezentuje się bardzo fajnie i moim zdaniem warto sięgnąć zarówno po tę książkę jak i po inne z serii klasyki światowej :)


3 komentarze:

  1. Uwielbiam baśnie. Najbardziej Andersena i braci Grimm właśnie, więc pewnie kiedyś zakupię ten egzemplarz:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam baśnie :) Wieczoram czytam na dobranoc moim córeczkom. Bardzo lubię takie chwile, bo nie dość, że miło spędzam czas ze swoimi dziećmi, ale i wracają moje cudowne wspomnienia z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytam te baśnie moim dzieciom. Nie wyobrażam sobie, aby mogły ich nie znać.

    OdpowiedzUsuń