19 lutego 2012

Alkohol i jego tajemnice


Co musisz wiedzieć, zanim dorośniesz

ELŻBIETA ZUBRZYCKA

wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ilość stron: 98
format: 16,5x14,5 cm
rok wydania: 2011
cena: 22,40 zł


Gdy dowiedziałam się, że książka trafi w moje ręce pomyślałam, że to będzie kolejny poradnik. A tu niespodzianka!

Ta książka przypomina mi trochę zeszyt ćwiczeń z podstawówki. Wewnątrz znajdziemy różne rysunki, ćwiczenia, polecenia, trochę tekstu do czytania... Jest sporo miejsca, gdzie należy opowiedzieć na poszczególne pytania, opisać coś lub narysować.


Całość podzielona jest na 3 części. W pierwszej zawarte są najważniejsze informacje o alkoholu i uzależnieniu. W niej czytelnik dowie się, wszystkiego o osobach z problemem alkoholowym, a także o jego otoczeniu. Druga część mówi o różnego rodzaju uczuciach. Zarówno tych, które odczuwa osoba chora jak i osób z jego otoczenia. Trzecia o zachowaniu. Na przykład czy można zmusić kogoś, by przestał pić, jakie prawa i obowiązki ma dziecko osoby uzależnionej itp.



W książce autorka porusza bardzo ważny temat. Według mnie tego typu publikacja powinna pojawić się na rynku już jakieś 10 lat temu albo i wcześniej. Bo są w niej w bardzo fajny sposób ujęte sprawy, o których zazwyczaj się nie mówi lub się ich po prostu nie dostrzega. W domach gdzie nikt nie jest uzależniony od alkoholu rodzice uważają, że kształcenie dzieci w tym kierunku jest nie potrzebne. Natomiast w rodzinach, gdzie choć jedna osoba jest dotknięta chorobą alkoholową jest to po prostu temat tabu.



Poszczególne punkty w książce prowadzą dziecko przez wszystkie zagadnienia sprawiając, że temat alkoholu i alkoholizmu staje się dla niego jasny. Książka pomaga zrozumieć chorego człowieka, stara się wyjaśnić nastolatkowi uczucia, które często są dla niego problemem, a z którymi nie potrafi sobie poradzić. A dodatkowo jeszcze uczy jak sobie z tym wszystkim radzić.



Każde dziecko powinno mieć z tą lektura kontakt, by dowiedzieć się, jak alkohol wpływa na myślenie, uczucia i zachowanie osoby pijącej. Powinno dowiedzieć się co to jest uzależnienie i w jaki sposób do niego dochodzi zanim sięgnie po pierwszy kieliszek. Dziecko powinno wiedzieć jaki ma wpływ osoba pijąca na rodzinę, i jak ciężko jest z tą chorobą walczyć.


Dzieci, które żyją w rodzinach z problemami alkoholowymi często czują się zagubione, a nawet skrzywdzone. Zazwyczaj mają o sobie gorsze zdanie, nie doceniają siebie i swoich możliwości.

Według mnie to bardzo wartościowa książka. Problem tylko w tym, jak dotrzeć z nią do dzieci.. Uważam, że ta lektura powinna zagościć w każdej szkole, a wychowawcy bądź psychologowie powinni zadbać, by uczniowie mięli możliwość ją przerobić krok po kroku.


Tę książkę otrzymałam od Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, serdecznie dziękuję :)


6 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem zdania, że fajnie iż od tak młodych lat można postawić na edukację i wskazywać jakim zagrożeniem jest alkohol. Niestety niektórym się nie udało i popadli w uzależnienie. Moim zdaniem warto jest w takiej sytuacji udać się na terpię do ośrodka leczenia uzależnień https://detoksfenix.pl/ po skuteczną pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajnie to wszystko zostało tu opisane.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na pewno sam alkohol jest dla ludzi, ale w momencie gdy zaczynamy go nadużywać to myślę, że warto jest udać się po pomoc psychologiczną. W każdym razie ja chodziłam do gabinetu http://www.terapiapoznan.pl/ gdzie zawsze uzyskiwałam właściwe odpowiedzi na moje pytania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie takie rzeczy warto jest znać i dla mnie również bardzo ważne jest to aby wiedzieć jak najwięcej na temat tego jak można sobie z takimi problemami poradzić. Jestem zdania, że na pewno wartościową pomoc znajdziemy w https://melka-roszczyk.pl/ i musimy pamiętać, że wizyty u psychologa nie są niczym wstydliwym.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli czujesz, że potrzebujesz pomocy, nie krępuj się i odwiedź https://psycholog-ms.pl/. Ich podejście do pacjenta jest naprawdę na wysokim poziomie. Każda wizyta daje mi poczucie, że jestem słuchany i rozumiany.

    OdpowiedzUsuń