30 września 2016

O dziewczynkach i chłopcach dla chłopców i dziewczynek


ASIA OLEJARCZYK

wydawnictwo: Dreams
ilość stron: 48
format: 19,5x24 cm
rok wydania: 2016
cena: 26,50 zł

Powiem Wam, że nigdy nie interesowałam się tego typu książkami. Jestem zdania, że kiedy przyjdzie odpowiedni czas i dziecko zacznie dopytywać to trzeba mu powiedzieć prawdę w odpowiedni do jego wieku sposób :) Wiadomo, że 4 czy 5 letniemu dziecku nie zaczniemy tłumaczyć dosłownie i dokładnie co to są narządy płciowe i do czego służą, albo co się robi, aby być w ciąży i jak się rodzi dziecko, ale swoimi słowami, w zrozumiały i delikatny sposób można to wytłumaczyć.

Nie pamiętam dokładnie jak to było w przypadku mojego starszaka. Nie było chyba takiej sytuacji kiedy podszedł i zapytał "skąd się biorą dzieci?". Nie powiem Wam jak to się stało, że się tego wszystkiego dowiedział. Pamiętam, że już bardzo dawno temu rozmawialiśmy, o tym, że chłopcy i dziewczynki mają w majteczkach coś innego, ale obie te rzeczy służą do siusiania. 

Jednak na temat ciąży i rodzenia dzieci dokładniej rozmawialiśmy chyba dopiero kiedy chodziłam w ciąży z Dominikiem. I nawet wtedy kiedy Nikodem miał już ponad 6 lat jeszcze nie zdradzaliśmy mu zbyt wielu szczegółów. Teraz ma 8 i jeszcze trochę poczekamy z opisem anatomii kobiety i mężczyzny. To co powinien wiedzieć w swoim wieku na pewno wie ;)

Nie zastanawiałam się nigdy czy byłoby mi łatwiej gdybym miała do pomocy taką książkę, jaką dzisiaj Wam tutaj prezentuje. Chyba dlatego się nie zastanawiała, bo nie miałam żadnych trudności związanych z takimi tematami. Nikodem nie był w tej kwestii dociekliwy. Może gdyby był to o wiele wiele prędzej zaopatrzyłabym się w taką pomoc ;) 

Jednak czasy się zmieniają, dzieciaki coraz szybciej zaczynają wszystko rozumieć i naprawdę nie zdziwię się jeśli mój młodszy syn będzie przeciwieństwem starszego brata również w temacie dociekliwości. Nie da się ukryć, że już w wielu rzeczach się różnią więc nie było na co czekać, czas się przygotować zawczasu :)

Tak się rozpisałam o tych intymnych sprawach, a przecież ta książka nie jest wyłącznie o tym. Zresztą najwyższa pora opowiedzieć Wam o niej nieco dokładniej. W środku znajdziemy podział na pięć rozdziałów. Pierwszy z nich to "O dzieciach i dorosłych". Tutaj dziecko dowie się, że ludzie bardzo się od siebie różnią. Na przykład tego, że każdy ma inne włosy, kolor skóry, że dziewczynki stają się kobietami, a chłopcy mężczyznami, a także tego, że niektóre panie mogą nosić krótkie włosy, a niektórzy panowie długie... Rozdział drugi to "O dziewczynkach i chłopcach" czyli opis tego, że zarówno chłopiec jak i dziewczynka mogą mieć przeróżne zainteresowania, ale mogą się też interesować tym samym. 

Kolejny rozdział to "O czułości" czyli o tym jak rodzice, rodzeństwo i dziadkowie mogą przytulać i dawać buziaki, ale za to obcy ludzie już nie. Jest także o tym jak dorośli okazują sobie czułość i miłość przytulając się i całując. Następny rozdział  jest "O nagości i intymności" czyli kilka słów o tym, że intymne części ciała różnią się u chłopców i dziewczynek oraz, że nikt nie może dziecka zmusić, aby je pokazywał. Dorośli także zakrywają swoje te części ciała ponieważ intymność jest bardzo ważna. 

Piąty rozdział to "Skąd się biorą dzieci". Tutaj maluch dowie się tylko mamusie mogą być w ciąży, a tatusiowie nie. Jest porównanie dzidziusia w brzuchu mamy do kiełkującego kwiatka. Jest także krótka informacja o tym, że aby zasadzić to ziarenko niezbędny jest tatuś, który okazuje mamusi dużo czułości i intymności. Na koniec jest też kilka słów o ciąży czyli praktycznie tylko to, że trwa ona 9 miesięcy i aby urodzić mamusia musi zazwyczaj pojechać do szpitala...

Jak widzicie nie ma tutaj żadnych konkretów. Jest kilka ważnych informacji zapisanych w łagodny, łatwy do zrozumienia przez dziecko sposób. Niby tematy takie poważne, a z taką książką wszystko może stać się łatwiejsze ;) Chwyciłam po nią, bo pomyślałam sobie, że kiedy mój młodszy synek zacznie pytać to będę miała idealną lekturę dla niego. Ale był też drugi powód. Może mniej istotny choć sądzę, że w książkach dla dzieci także odgrywa jedną z ważniejszych ról ;) 

Chodzi oczywiście o wygląd tej książki. Moją uwagę przyciągnęły ilustracje. Ogromnie mi się spodobały. A połączenie niedługiego, pouczającego i ciekawego tekstu z pięknymi obrazkami daje nam coś co zdecydowanie warto polecić :) Nasze dzieci nie dowiedzą się z tej książki żadnych naukowych konkretów, zamiast tego z pewnością choć odrobinę zaspokoją swoją ciekawość w temacie odmienności chłopców i dziewczynek czy też tego skąd się biorą dzieci ;)


2 komentarze: