11 stycznia 2016

Encyklopedia nastolatki


ALEKSANDER MINKOWSKI

wydawnictwo: Siedmioróg
ilość stron: 472
format: 17x19,5cm
rok wydania: 2013
cena: 31,99 zł

Okres dojrzewania nigdy nie był łatwy. I nie mam na myśli tutaj wyłącznie rodzica, który musi zmagać się z humorkami swoich pociech, lecz również dziecko, które często w tym czasie kompletnie nie radzi sobie ze swoimi emocjami. Powiedziałabym nawet, że w dzisiejszych czasach ten czas dla nastolatków jest jeszcze trudniejszy, niż to było dawniej. Gdy ja dorastałam nie było czegoś takiego jak dręczenie rówieśników, a o narkotykach słyszałam wyłącznie w filmach. Nie licytowałam się z koleżankami o to, która ma modniejsze ciuszki i na ilu imprezach była. Zresztą, nie będę się zagłębiać w szczegóły. Myślę, że wiecie o co mi chodzi.

Dziś zatem pokażę Wam książkę, która ma pomóc młodym ludziom w tym trudnym dla nich okresie. W której nastolatki znajdą odpowiedzi na wszystkie lub prawie wszystkie pytania, które ich nurtują. Wiem, że nic nie zastąpi rozmowy z rodzicem. Nie ma lepszego rozwiązania niż bliskość z naszym dzieckiem, odpowiednio zbudowana więź, zaufanie. Ale wiadomo, że różnie to bywa. Czasem młody człowiek nie ma do kogo się zwrócić. Czasem czuje się zagubiony, odtrącony. Czasem rodzic, nie potrafi przekazać dziecku niektórych informacji. Nie umie rozmawiać na pewne tematy. Zdarzają się sytuacje w których rodzic nie ma czasu dla dziecka, lub dziecko nie szuka kontaktu z rodzicem. Takich przykładów można by mnożyć. Bo ile rodzin na świecie, tyle historii. Dlatego też uważam, że książki takie z pewnością się przydają. Tym bardziej, jeśli mają one pomóc nastolatkom zrozumieć otaczający ich świat. Pomóc dorosnąć.

Gdy przeczytałam tytuł tej publikacji pomyślałam sobie, że to pewnie kolejna książka nadużywająca mocno tego sowa "encyklopedia". Dla mnie takie lektury muszą być obszerne i kompleksowe. Nie lubię, gdy w tytule książki jest to sowo, a tak naprawdę wewnątrz znajdziemy jedynie szczątkowe informacje z danej dzieciny. A to niestety ostatnio dość często się zdarza. Gdy więc znalazłam ta pozycję w ofercie wydawnictwa Siedmioróg pomyślałam, ze warto do niej zerknąć. Przekonać się na własnej skórze, czy rzeczywiście jest w niej taka obszerna wiedza. W końcu nie aż tak znowu dawno sama byłam nastolatka i pamiętam co nieco z tego okresu. Ciekawa byłam zatem, czy znajdę w niej wszystko to, co w owym czasie było dla mnie ważne. 

I muszę przyznać, że jestem mile zaskoczona! Bo jak się okazało - ta książka to źródło bardzo kompleksowych informacji na temat dorastania i problemów wieku nastu lat. Znajdziemy tu cała masę zagadnień, które każda dorastająca panna powinna przeczytać, dowidzieć się czegoś więcej, zapoznać się ze szczegółami. I to co bardzo mi się w tej książce podoba, to fakt, że konkretny temat nie jest tu ujęty jakoś ogólnikowo, tylko jest on wyjaśniony w dokładny i łatwy do zrozumienia sposób. Nie ma tu żadnych moralizatorskich dyrdymałów. Nie znajdziemy w niej psychologicznych wywodów. Można powiedzieć, ze książka ta zawiera wyłącznie suche fakty, Konkrety. I stawia na inteligencję czytelnika nie starając się nawet wpływać na jego opinie. To nastolatek czytając tą lekturę sam musi wyciągnąć wnioski z tego co w danym momencie przeczytał. Myślę, że to bardzo dobre rozwiązanie. 

A co konkretnie znajdziemy w tej encyklopedii? Tak jak pisałam wcześniej - w zasadzie wszystko! Jest tu kilkadziesiąt, a może i nawet kilkaset zagadnień posegregowanych alfabetycznie.  A ich tematyka jest tak różnorodna, że mam naprawdę spore wątpliwości, czy czegoś może tu brakować. Przeczytamy bowiem w tej książce na przykład o tak oczywistych rzeczach jak chociażby kieszonkowe czy przyjaźń po bardziej skomplikowane tematy jak na przykład pożądanie, pierwszy stosunek, antykoncepcja czy sex. Autor starał się zatem napisać w tej książce o wszystkich aspektach życia każdego nastolatka. W tej encyklopedii znajdziemy zatem tematy dotyczące rodziny, przyjaźni, koleżeństwa, szkoły, zmian w organizmie człowieka, emocji, problemów, odżywiania się, zdrowia, intymności i wiele wiele więcej. Naprawdę trudno mi opisać wszystko to co jest w tej encyklopedii, ale wierzcie mi, że zaglądając do środka, będziecie w szoku. Ja bym pewnie nawet o połowie z tych rzeczy całkiem zapomniała. A tu wszystko jest!

Bardzo podoba mi się także sposób przedstawiania konkretnego zagadnienia. Autor bowiem podszedł do sprawy bardzo poważnie i opisał wszystko w obszerny, ale naprawdę dokładny i ciekawy sposób. Na początku każde z tych zagadnień jest dokładnie opisane. Co to jest, skąd pochodzi, jak to się stało, że się pojawiło, czego dotyczy itp. Pisze tak ogólnikowo, bo wszystko zależy czego dany problem dotyczy. Jeśli czytamy na przykład o miłości, z tego krótkiego stepu dowiemy się na przykład czym jest miłość. Co to takiego itp. Dalej dowiemy się jak się ona przejawia, jak sprawdzić, czy emocje, które nami wdanym momencie targają to właśnie to, czy może jednak się mylimy. Czytając dalej znajdziemy szczegółowsze informacje o tym wspaniałym uczuciu. Jak się zmienia, jak dojrzewa i jak o nią dbać. Nie zabraknie tu także chwili refleksji, zagadnień do przemyślenia czy też kilku dobrych rad. Tak wiec czytania jest tu całkiem sporo, ale powiem Wam szczerze, ze w ogóle się tego ni odczuwa. Wręcz przeciwnie, tą encyklopedię czyta się naprawdę szybko i z wielkim zainteresowaniem.

Ogromną zaletą tej książki jest także jej układ. Poza tym, że poszczególne zagadnienia są tu ujęte w kolejności alfabetycznej, to także na końcu każdego tematu są  wypisane zagadnienia z nim powiązane. Na przykład przy wyżej wspomnianej miłości autor nakłania do zapoznania się z takimi działami jak: małżeństwo, wyznanie miłości, zakochanie, zauroczenie i zawiedziona miłość. A na przykład czytając o imprezach w tabelce patrz też znajdziemy takie słowa jak: alkohol, marihuana, narkotyki, odpowiedzialność i rodzice. Gdy czytamy o prawdzie - powiązanymi tematami proponowanymi przez autora na końcu są: kłamstwo, obłuda, tolerancja i wartości. Fajne prawda? Czytając zatem jakiś konkretny temat, mamy szanse zerknąć do kolejnych, mocno związanych z tym, który wyszukaliśmy na początku. Dzięki takiej podpowiedzi łatwo je znajdziemy, dokładniej zagłębimy się w temat, który nas w danym momencie zainteresował i łatwiej będzie nam wyciągnąć z przeczytanych przed chwilka rzeczy wnioski. 

Dodam jeszcze tylko, że ta lektura z pewnością skierowana jest do dziewcząt. Ma grubą lekko wypchaną okładkę, która z przodu pokryta jest takim fajnym, miłym w dotyku materiałem. Całość utrzymana jest w takim fajnym dziewczęcym stylu. Wewnątrz poza typowo "babskimi" zdjęciami znajdziemy także wesołe i kolorowe ilustracje. Zresztą daleko nie szukając - nawet czcionka jest typowo dziewczęca, taka lekko ozdoba. Bardzo fajnie to wszystko ze sobą współgra. Tak więc nie tylko sama treść, ale i efekt wizualny oceniam na 6. Naprawdę nie mam się tu do czego przyczepić. Po prostu wszystko mi się tu podoba! Dlatego też uważam, ze warto mieć w domu taki niezbędnik każdej dorastającej panny. Moja Ala jest na tą encyklopedię jeszcze ciut za mała, ale myślę, że w przyszłości z pewnością jej się przyda. Polecam!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz