1 czerwca 2015

Elementarz


Poczytam ci mamo

BEATA OSTROWICKA

wydawnictwo: Nasza Księgarnia
ilość stron: 160
format: 22x20 cm
rok wydania: 2015
cena: 36,90 zł

Nie mam co prawda żadnego doświadczenia z elementarzami, ale kiedy tylko zobaczyłam tę książkę na stronie wydawnictwa Nasza Księgarnia od razu wiedziałam, że będzie to strzał w dziesiątkę, ponieważ Nikodem od września idzie do szkoły i niestety nie potrafi jeszcze czytać. Ma problem z literkami, ale o tym wspominałam już nie raz. I kiedy tylko opanuje już naukę poszczególnych liter to ta książka będzie idealna do dalszej nauki czytania :)

Książka ta podzielona jest na trzy etapy. Nie chciałabym przepisywać tekstu ze wstępu zamieszczonego na początku książki, ale aby opisać Wam na czym polegają te etapy muszę opowiedzieć to bardzo podobnie do tego jak zostało zapisane ;)

Etap pierwszy to sześć ilustracji z różnymi wyrazami zamieszczonymi w dymkach. Jest to idealny wstęp do nauki czytania. Dziecko może opowiedzieć Własnymi słowami co widzi na obrazkach, co się tam dzieje itd. Natomiast wyrazy z dymków z pomocą rodzica mogą być odczytywane globalnie. Nie będę opisywała co to jest czytanie metodą globalną, bo za dużo byłoby tego pisania i tłumaczenia, a przecież miało być o zawartości książki ;)

Etap drugi to około 30 krótkich tekstów tworzonych na zasadzie "Tak się czyta, jak się pisze". Zawiera w sobie 30 podstawowych liter. Najpierw podstawowe proste samogłoski i spółgłoski, później te trudniejsze takie jak ą, ę, ł, h, ć, ń, ź itd. Tekst jest zapisany wielką czcionką, a w dymkach znajdziemy słowa zapisane na trzy różne sposoby. Cały wyraz do czytania globalnego, ten sam wyraz podzielony kolorami na samogłoski i spółgłoski oraz wyraz podzielony na sylaby. Dzięki temu dziecko zobaczy różnice między całym wyrazem, a poszczególnymi literami w nim zawartymi.

Etap trzeci zawiera teksty tworzone zgodnie z zasadą "Tak się czyta, a tak się pisze". Czcionka jest nieco mniejsza, teksty te są już dłuższe i zawierają w sobie dwuznaki takie jak rz, sz, cz, dż itd. Jest to już nieco trudniejsze czytanie dla bardziej "zaawansowanych" dzieci. Dlatego idealnie będzie zacząć od początku i powoli stopniowo przechodzić coraz dalej i dalej do coraz dłuższych tekstów, do coraz trudniejszych słów... 

Opowiedziałam Wam jak książka jest podzielona, a nie zdążyłam opowiedzieć Wam kim są bohaterowie tej książki. Poznamy tutaj dwójkę dzieciaczków czyli Antka i Lenkę i jej braciszka Leonka, a także kotka dziewczynki - Itka - i jeszcze kilka innych osób takich jak rodzice czy też przyjaciele dzieciaków. Nie ma tutaj jednego długiego opowiadania. Każdy z tekstów opowiada o czymś innym, na przykład o tym, że tata robi z Lenką zakupy, albo, że Antek pakuje się na biwak, Lenka, Ada i Antek są w kinie, dziewczynka karmi ptaszki itd...

Cóż ja mogę jeszcze dodać, kiedy wszystko dokładnie opisałam już powyżej... Chyba pozostaje mi jedynie napisać Wam, że czcionka jest duża i czytelna, że ilustracje są śliczne, kolorowe, zabawne, bardzo fajnie prezentujące to o czym czytamy, że okładka jest sztywna, a cała książka nie tylko ładna i przydatna na początkowej drodze do czytania, ale jest ona także ciekawa :) 

Podoba mi się ogromnie ta książka. Zarówno pomysł na nią, na jej zawartość oraz wygląd zasługują na pochwały. Nikodem ma opory jeśli chodzi o naukę liter, o czytaniu już nie wspomnę, bo po prostu nawet nie próbujemy - nie chcę go zmuszać, aby jeszcze bardziej się nie zniechęcił. Ale muszę przyznać, że etap pierwszy czyli próby czytania globalnego (z moją pomocą oczywiście) bardzo przypadły mu do gustu :) Teraz zna już na pamieć te wszystkie wyrazy zamieszczone na początku w dymkach, ale z chęcią słucha jak ja mu czytam dalszą część czyli te króciutkie teksty. Pozostaje mi jedynie w imieniu swoim i mojego dziecka polecić Wam tę książkę. Jestem pewna, że się przyda :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz