10 marca 2017

Rzekła rzepa rzepakowi. Gramatyka i ortografia na wesoło


ROMAN PISARSKI

wydawnictwo: Greg
ilość stron: 96
format: 17,5x25 cm
rok wydania: 2017
dostępna: TUTAJ


Z gramatyką nigdy nie miałam kłopotu, ale ortografia - to moja pięta Achillesowa. Dlatego też, gdy moja Ala zaczęła chodzić do szkoły zwracam na to tak wielką uwagę. Nie chciałabym, żeby miała ten sam kłopot co ja. Chce by moja córka bez kłopotu rozróżniała te wszystkie zasady i zapamiętała wszystkie wyjątki. Znajomość ortografii i gramatyki znacznie ułatwia życie. Wierzcie mi, wiem co mówię ;) Ale żeby nie zrazić mojego dziecka do tej nauki - staram się, by przychodziła jej ona lekko i przyjemnie. A nie ma nic przyjemniejszego od zabawy i czytania wesołych wierszyków prawda?  U nas ta metoda się sprawdza, dlatego też nie zamierzam niczego zmieniać ;)


"Uczyć zawsze się trzeba,
ale człowiek nie święty,
lubi czasem się pośmiać,
lubi słowa zachęty.
Można więc rzec po prostu,
choć podniesie się wrzawa,
że rzecz nudna na pozór,
może też być ciekawa."

I tak zabieramy się za czytanie nowej, ciekawej i bardzo mądrej książki omawiającej zasady gramatyki i ortografii. A znajdziemy tu wszystko to, co każdy wiedzieć powinien. Czyli odmianę przez przypadki i liczby, zasady pisania "nie" z przymiotnikami, tryby czasownika, liczebniki, czasy, znaczenie przecinka w zdaniu, pisownie małą i wielką literą, stosowanie literek "j" i "i", pisownię ż i rz, i wiele wiele więcej. Naprawdę czytając tą książkę zastanawiam się czy czegokolwiek tu brakuje i nie znalazłam tu niczego takiego. Co prawda nie jestem polonistką i nie mam takiej wiedzy jak nauczycielka od języka polskiego, ale naprawdę nic nie przychodzi mi już do głowy. Jest tu tak wiele ciekawych wierszyków omawiających tak wiele ważnych zasad pisowni, że trudno wymienić coś jeszcze. Ja w każdym razie nie potrafię i już.

Poza rymowankami autorstwa Romana Pisarskiego na końcu tej książki znajdziemy coś jeszcze. To taki mini słowniczek omawiający dokładnie wszystkie zasady ortografii i gramatyki. Tutaj nie ma już wierszyków, jest po prostu konkretny tekst zawierający wszystko to co najważniejsze. Jest tu zatem pisownia "ó" i "u", "rz" i "ż", "ch" i "h", "ą" i ę", końcówek "om", "on", "en" i "em". Ale to jeszcze nie wszystko. Wydawnictwo umieściło tu także zasady pisowni wyrazów wielką literą, dzielenie wyrazów, a także pisanie "nie" z różnymi częściami mowy. I to by było na tyle jeśli chodzi o ortografię. A jak to wygląda z gramatyką? W tym temacie znajdziemy takie zagadnienia jak fonetyka -czyli nauka o głoskach, słowotwórstwo - czyli nauka o tworzeniu słów, fleksja - czyli nauka o częściach mowy oraz składnia - czyli nauka o zdaniu. 

Wszystkie te zagadnienia są tu naprawdę bardzo jasno i krótko opisane. Nie wiem jak to jest teraz, ale gdy chodziłam do szkoły moja książka z tymi zagadnieniami była gruba i okropnie nudna. Nie lubiłam do niej zaglądać, przysypiałam, gdy tylko zaczynałam czytać. Możliwe, że było w niej więcej przykładów, wszystko było dokładniej omówione. Nie mam pojęcia, nie pamiętam tego dobrze. Wiem tylko, że to byłą chyba moja pierwsza książka w życiu, której naprawdę nie znosiłam. Zaskoczona byłam zatem, że wszystkie te zagadnienia można opisać w tak zgrabny i zwięzły sposób. I wcale nie uważam, by po przeczytaniu tego wszystkiego czegoś mi brakowało. Podkreślam jeszcze raz - nie jestem polonistką, zatem nie podzielę się z Wami żadną fachową wiedzą na ten temat. Ale jak na mamę trzecioklasistki, która wkroczyła już świat ortografii i gramatyki - co nieco już wiem i uważam, że ta książka z pewnością nam się przyda...

Książka ta poza wartościową i ciekawą wiedzą posiada także piękne wydanie. To kolejna pozycja z serii Kolorowej Klasyki wydawnictwa Greg. Lubię ten cykl, uważam, że jest bardzo fajny. Książki te są nieduże, poręczne i pięknie wydane. Ilustracje są kolorowe, wesołe i ciekawe. Treść wartościowa i zabawna. Naprawdę trudno byłoby znaleźć w nich jakieś wady. Nam się ta książka spodobała. Alicja pomału ją podczytuje. Na pewno zejdzie jej się trochę, bo ileż można czytać na temat zasad pisowni. Ale na spokojnie na pewno ogarnie całą. I fajnie, bo z pewnością jej treść na długo utkwi jej w pamięci i przyda się w przyszłości. Ja też czasem sobie po nią sięgam. Ot tak, z czystej przyjemności. Fajnie się ją czyta. Szybko i przyjemnie. Rymowanki są rytmiczne i ciekawe. Podoba mi się. Więc nie pozostaje mi już nic innego jak tylko ją Wam polecić. Nie pożałujecie :)

1 komentarz: