20 lutego 2017

Co warto wiedzieć o zwierzętach


WIESŁAW BŁACH

wydawnictwo: Greg
ilość stron: 64
format: 17,5x25 cm
rok wydania: 2017
dostępna: TUTAJ

Książek edukacyjnych mamy w domu zatrzęsienie, ale i tak wciąż dochodzą nowe. Jedne z nich bardziej pasują mojej Ali, inne zdecydowanie są skierowane dla młodszych maluchów, więc prędko przejmuje je Natalka. I choć w wielu przypadkach wcale nie wyglądają one na "edukacyjne" możemy się z nich dowiedzieć bardzo dużo rzeczy. I dobrze. Nadmiar wiedzy jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodził, więc jest ok. A ponieważ wszystkie te książki są kolorowe, wesołe i ciekawe - ja sama nie potrafię się z nimi rozstać. Nic więc dziwnego, żę moje dziewczyny mają to samo i kolekcjonują je dalej. Wkrótce zabraknie nam miejsca na inne lektury ;)

Dziś zatem pouczymy się o zwierzętach. Jakiś czas temu na stronie wydawnictwa Greg dostrzegłam serię Kolorowa klasyka, która natychmiast wpadła mi w oko. A wśród licznych baśni, opowiadań i wierszyków należących do tego cyklu dostrzegłam trzy bardzo fajne i ciekawe lektury. Tytuł każdej z nich rozpoczyna się od słów: Co warto wiedzieć... , ale każda omawia zupełnie inne zagadnienie. Dziś zaprezentuję Wam je wszystkie, ale póki co skupię się na pierwszej z nich, czyli na części o zwierzętach. Jak wiecie moje dziewczyny są wielkimi miłośnikami wszystkich żyjątek naszego globu, więc ta książka była pierwszą, którą natychmiast musiałyśmy przeczytać!

Zacznę może od tego, że lektura ta jest bardzo fajnie wykonana. I nie myślę teraz o jej wydaniu lecz sposobie zaprezentowania wszystkich informacji. A więc tak, wszystkie zwierzaczki w tej książce są pogrupowane według kontynentów, na których dany zwierzak najczęściej (bądź wyłącznie) występuje. Oczywiście ta publikacja jest stanowczo za mała, by pomieścić je tu wszystkie, ale autor na jej kartach zamieścił te najczęściej spotykane i najciekawsze gatunki, które z pewnością zainteresują nasze dzieciaczki. A w jaki sposób je nam tu pokazał? Bardzo prościutko. Jest tu bowiem zdjęcia każdego z nich, wesoły rysunek, oraz wierszyk omawiający najważniejsze informacje na jego temat. A pod każdą rymowanką są trzy kropeczki. Niekiedy są one całe zamalowane, innym razem tylko niektóre z nich. Kropeczki te to skala groźności danego stworzenia dla człowieka. Jeśli wszystkie trzy kropeczki są zamalowane na biało - lepiej takiego zwierzaka mijać z daleka. Jeśli natomiast tylko jedno - możemy nie obawiać się takiego spotkania.

Skoro już wiemy czego spodziewać się w treści tej książeczki zobaczmy zatem jakie stworzenia w niej spotkamy. I tak w europie pan Wiesław Błach zaprezentował nam Bociana, Dzika, Jelenia, Jeża, Kozicę, Lisa, Łabędzie, Łosia, Mewę, Niedźwiedzia brunatnego, Nietoperza, Orła, Słowika, Wiewiórkę, Sowę, Wilka, Wróbla, Zająca, Żabę,  Żmiję, Żółwia i Żubra. W Afryce spotkamy Antylopę, Fenka, Geparda, Goryla, Hienę Hipopotama, krokodyla, lwa, nosorożca, papużki nierozłączki, sępa białogłowego, Skorpiona, Słonia afrykańskiego, Strusia, Szympansa, Wielbłąda jednogarbnego, Zebrę i Żyrafę. W Azji autor wymienił nam takie zwierzęta jak: Bawół indyjski, Chomik, Gwarek, Irbis, Jak, Koń arabski, Koń przewalskiego, Lori, Makak, Orangutan, Panda, Pantera, Pyton, Ryś, Słoń indysjki, Tapir, Tygrys i Wielbłąd dwugarbny. 

Czas na Amerykę Północną. W niej na pewno będziemy mieli okazję zobaczyć Bazyliszka, Berniklę kanadyjską, Bizona, Flaminga, Grzechotnika, Jaguara, Kardynała, Karibu, Kojota, Kondora, Kunę, Kwezala, Mustanga, Niedźwiedzia grizzly, Niedźwiedzia polarnego, Pumę, Skunksa i Szopa pracza. W Ameryce Południowej żyje natomiast Anakonda, Ara, Boa dusiciel, Delfin, Irbis, Kajman, Kapibara, Koszatniczka, Lama, Mrówkojad, Nandu, Opos, Pancernik, Pelikan, Szynszyla, Tukan, Żarłacz biały i Żółw słoniowy. Australia to Agama, Diabeł tasmański, Dingo, Drop, Dziobak, Emu, Hatteria, Kakadu, Kangur, Kazuar, Koala, Kolczatka, Lirogon, Lotopałanka, Łabędź czarny, Papużka falista, Rzekotka, Uchatka, Waran z Komodo, Wombat, Pingwin cesarski i Rybitwa. W Antarktydzie autor umieścił jedynie Słonia morskiego i Wieloryba. 

Jak widzicie, choć książeczka ta wygląda bardzo niepozornie - zawiera w sobie bardzo dużo treści. Co prawda, wierszyki na temat każdego z tych zwierząt są naprawdę bardzo króciutkie, ale nie zapominajmy o tym, że to lektura skierowana raczej do maluchów, Zatem, gdyby były one dłuższe mogłyby znudzić małego czytelnika. A tak - wszystko jest jak być powinno. Najważniejsze jest to, że nasz maluch oglądając tę lekturę pozna cała masą przeróżnych zwierzaków. może jeśli zwrócimy mu na to uwagę zapamięta, gdzie każde z nich możemy spotkać? Fajna jest ta ciekawostka dotycząca groźności danego stworzenia dla człowieka. No i przede wszystkim pozna je ciut lepiej dzięki garści wiedzy na ich temat i ślicznym zdjęciom. 

Ta książeczka bardzo mi się podoba. Jest bardzo kolorowa, wesoła i ciekawa. Natalka od razu ją przechwyciła i oglądała tak długo, że zdążyłam już zapomnieć, że mam w domu dziecko. Na tych 64 kolorowych stronach są gady, płazy, ssaki i ptaki. Są stworzenia dobrze nam znane i te bardziej nietypowe. Jest ich całe mnóstwo, dzięki czemu książeczka ta bardzo długo nie znudzi się naszemu dziecku. No i przede wszystkim jest śliczna. Malutka, poręczna, kolorowa i bardzo wesoła. Ja jestem zadowolona. Cieszę się, że kolejna fajna lektura zawitała do naszego domu, że została tak ciepło przyjęta i znalazła swoje miejsce na półce mojego brzdąca. Choć póki co nie zagrzewa na niej zbyt wiele czasu ;) Tak więc - polecam. Myślę, żę Wam się spodoba :)

1 komentarz:

Książeczki bezpośrednio na Twojej poczcie :)