7 lipca 2015

Ortografia ze Skrzatem


DANUTA KLIMKIEWICZ


Ćwiczenia uzupełniające dla uczniów klas II-III

wydawnictwo: Skrzat
ilość stron: 136
format: 28,5x20 cm
rok wydania: 2015
cena:  9,90 zł  7,92 zł


Książek edukacyjnych dla dzieci jest w tej chwili całe mnóstwo. Naprawdę trudno czasem powiedzieć, która z tych lektur jest lepsza od drugiej. W niektórych podoba mi się sposób przedstawienia informacji, w innych szata graficzna, a w jeszcze innych różnorodność poleceń. Ale tak naprawdę, żeby wybrać najlepszą książkę dla dzieciaczków, trzeba by je wszystkie ze sobą porównać. Ja mam już pewne rozeznanie w tego typu ćwiczeniach, ale i tak pewnie miałabym kłopot by wskazać tę najlepszą. Moja opinia oparta jest raczej na wrażeniach jakie dana pozycja wywarła na mnie i moim dziecku. Czy fajnie nam się z nią pracowało, czy też nie. Ale czy przekazują one odpowiednio niezbędną widzę mojej córce? Tu trzeba by już spytać ekspertów ;)

Ale nie zaszkodzi jak od czasu do czasu polecimy Wam fajną książeczkę z zadaniami, która akurat wpadła nam w ręce i uważamy, że jest ona godna uwagi. Niektóre nich czasem wydają się zupełnie przeciętne dopóki nie zerkniemy na ich treść. Tak na przykład było z tą oto książeczką. Przyznam szczerze, że nie raz trafiłam na nią przeglądając katalog wydawnictwa Skrzat, ale jak dotąd nie wzbudziła ona mojego zainteresowania. Dla mnie to była książeczka jakich wiele i nie przyszło mi nawet do głowy, by zapoznać się z nią bliżej. Dopiero wychowawczyni mojej Alicji ze szkoły zwróciła mi na nią uwagę. Zasugerowała rodzicom, że to byłaby wspaniała pomoc dla naszych dzieciaczków na przyszłe dwa lata. Postanowiłam więc dowiedzieć się o niej czegoś więcej.

Ortografia ze skrzatem to zeszyt zadań, który zaskoczył mnie przede wszystkim sposobem wydania. Byłam przekonana, ze to kolejna lektura  w postaci wydania zeszytowego, ale myliłam się. Ta książeczka przypomina raczej notes z oddzieranymi od góry karteczkami. Kartki są tu bowiem sklejane u góry, a każda z nich ma tuż przy sklejeniu delikatne nacięcia, które umożliwiają łatwe i szybkie wyrwanie konkretnej strony z zeszytu. Muszę przyznać, że to świetny pomysł. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy korzystać z tej lektury według własnych potrzeb. Moje dziecko poza podręcznikiem i zeszytem ćwiczeń w szkole często dostawała jakieś dodatkowe zadania do domu. W plecaku miała ze sobą tekturową teczkę, w której przenosiła takie właśnie prace. Bardzo mi się to podobało, gdyż moja córka mogła zrobić znacznie więcej prac i więcej się nauczyć, a jednocześnie nie musiała dźwigać ze sobą dodatkowych pomocy. W tym przypadku może być podobnie. Ta książeczka na stałe może leżeć w szkole, a dzieci zabierałyby ze sobą tylko te kartki, które w danym momencie będą im potrzebne. Uczniowie i bez tego mają strasznie ciężkie plecaki, po co obciążać je dodatkowo?

Ale przejdźmy teraz do treści tej lektury. Myślę, że to szczególnie Was zainteresuje. Jak już sugeruje nam tytuł tej książki, wewnątrz znajdziemy całe mnóstwo zadań do wykonania, które pozwolą naszym dzieciaczkom utrwalić sobie zasady ortografii. Pierwszych kilka kartek dotyczy ćwiczeń z literkami "u" i "ó", kolejne uczą pisowni literki "ż" i "rz", następne jak się pewnie domyślacie to "h" i "ch". Ale to jeszcze nie koniec. W tym zeszycie ćwiczeń znajdziemy także zadania utrwalające maluchom zasady pisania literki "ą" i "ę", wyrazów z "om", "on", "em", "en". Są tu także zadania z samogłoskami miękkimi, wielkimi literami itp. Na końcu tej dość grubej książeczki są także mini zabawy jak krzyżówka czy domino.  Dzieciaczki  także mogą utrwalić swoje wiadomości w ortograficznym omnibusie. Brzmi ciekawie? Wierzcie mi, że tak też jest.

Tak szczerze mówiąc to sama bardzo chętnie pouczyłabym się z takiej książki. Cały czas jestem zdania, że gdyby takie pomoce były w czasach, gdy sama chodziłam szkoły podstawowej - pewnie nie miałabym takich kłopotów z ortografią. Niestety to zawsze było moją piętą achillesową i jestem żywym dowodem na to, że stwierdzenie iż osoby, które czytają dużo książek nie mają kłopotu z ortografią to fałsz. Tym czasem nauka z takiej książki to naprawdę czysta przyjemność. Polecania w niej są proste i zrozumiałe, a zadania bardzo urozmaicone. Dzieciaczki wykonując poszczególne ćwiczenia utrwalą sobie pisownie bardzo wielu wyrazów i jestem pewna, że przyswojenie sobie niektórych zasad oraz zapamiętanie wyjątków będzie dla nich bardzo łatwe. 


Bardzo się cieszę, że moje dziecko będzie się uczyło z takiej książki. Jestem pewna, że dzięki niej moja córka łatwiej wszystko zapamięta i będzie jej znacznie łatwiej w przyszłości. Zresztą, nie ukrywam, że ja sama także chętnie wróciłabym do szkoły, by pobawić się w ten sposób. Bo taka nauka to przede wszystkim fajna zabawa. A ponieważ każde dziecko lubi takie mini zadaniówki, jestem pewna, że wszystkie maluchy, bez wyjątku z przyjemnością będą wykonywały wszystkie polecenia zawarte w tej książce. Jestem także spokojna co do wiedzy w niej zawartej. W końcu poleciła mi ją osoba, która uczy w szkole podstawowej od kilkudziesięciu lat. Więc teraz ja polecam ją Wam. Na pewno będziecie zadowoleni :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz