3 listopada 2013

Ciało. Obrazkowa encyklopedia dla dzieci


WIEDZA W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH

wydawnictwo: Olesiejuk
ilość stron: 124
format: 18,5x22 cm
rok wydania: 2013
cena: 16,99 zł

Wspominałam Wam już o jednej z książeczek z tej serii, jednak na Nikusiową półeczkę trafiły aż trzy takie obrazkowe encyklopedie. Tym razem chciałabym przedstawić Wam "Ciało". Oczywiście nie moje, ale ogólnie ludzkie ;)

Mamy w domku już jedną niezwykle ciekawą książkę o ciele człowieka, ale tamta mimo, że bardzo nam się podoba jest jednak dla nieco starszych dzieciaczków. Ta, którą przedstawiam Wam dzisiaj idealnie zaspokoi ciekawość nawet najmłodszych. Z całą pewnością Wasze dzieci zadają mnóstwo pytań dotyczące dosłownie wszystkiego co tylko można sobie wyobrazić. Tutaj znajdziemy odpowiedzi na niektóre z tych pytań.

Jak na książkę o ciele przystało, znajdziemy tutaj podział na bardzo wiele rzeczy z człowiekiem związanych. Dowiemy się co nieco o szkielecie, mięśniach, sercu, krwi, oddychaniu, trawieniu, nerkach, zębach, głosie i mowie, mózgu i układzie nerwowym, uszach, oczach i wzroku, smaku i węchu, skórze i dotyku. Poza tym jest również zagadnienie o tym jak powstaje nowe życie, jak rozwija się płód, jak rodzi się dziecko, wiec jeżeli uważacie, że Wasze dziecko nie jest gotowe na poznanie tych szczegółów to omińcie ten temat. Ja jednak jestem zdania, że już kilkulatek może spokojnie dowiedzieć się tego skąd się biorą dzieci, jak się rodzą itd. Wystarczy w łatwy sposób mu to opowiedzieć, w końcu nie ma co ukrywać :) Dalej opisane są również pierwsze tygodnie i miesiące życia dziecka, dorastanie (tutaj znajduje się ilustracja przedstawiająca chłopca, dziewczynę, pana i panią nago - ale moim zdaniem nie jest to nic strasznego, chyba, że ukrywacie przed dzieckiem to jak wygląda mężczyzna, a jak kobieta). Poczytamy tutaj również o starzeniu się, o prawidłowym żywieniu, o myciu, o śnie, o chorobach, wizycie u lekarza, w szpitalu. A na koniec jest również nieco informacji dlaczego trzeba uważać na słońce oraz kilka słów o groźnych zwierzętach i toksycznych roślinach.

Wspomniałam również o tych rozdziałach dotyczących nowego życia, dnia narodzin oraz dorastanie. W tym pierwszym znajdziemy zagadnienie "skąd się biorą dzieci" opisane zostało w naukowy i łatwy do zrozumienia przez dziecko sposób. W rozdziale o dniu narodzin znajduje się odpowiedź na pytanie "jak przebiega poród". Tutaj również w naukowy sposób opisane zostało to w jaki sposób dzidzia wydostaje się z brzuszka mamy na świat. W rozdziale o dorastaniu opisane są zagadnienia dotyczące trądziku, miesiączki, zmiany głosu. Znajduje się tutaj także obrazek o którym już wspominałam przedstawiający nagich ludzi. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Ponieważ mimo, że sama nie mam problemu z rozmawianiem na takie tematy z moim dzieckiem to wiem, że są ludzie, którzy tego unikają, dla których to tematy tabu. Nie wiem czy jest to dobry pomysł, ale nie mnie to oceniać. Dlatego postanowiłam wspomnieć o tych nieco bardziej kontrowersyjnych zagadnieniach, aby niektórzy nie czuli się później zdziwieni :) 

Jak widzicie informacji tutaj zawartych jest naprawdę sporo. Wszystko jest bardzo ciekawe, dziecko dowie się z tej książeczki naprawdę wiele ważnych i istotnych faktów, ale także znajdziemy tu sporo ciekawostek. Bo czy wiedzieliście na przykład, że podczas mycie tracimy martwy naskórek, a przez całe życie uzbiera się tego od 12 do 15 kg skóry :) ? Albo, że przez całe swoje życie przesypiamy około 25 lat :) Takich ciekawostek jest tutaj więcej i powiem szczerze, że takie rzeczy zawsze najbardziej mnie interesują, ponieważ często są niewiarygodne i naprawdę zadziwiające :) 

Zarówno ja jak i Nikodem jesteśmy jak najbardziej zadowoleni z tej książeczki. Dowiedzieliśmy się stąd bardzo wielu rzeczy. Nikodem nie raz zadaje mi pytania, na które czasami nie potrafię w łatwy i zrozumiały dla niego sposób odpowiedzieć. Tutaj wszystko jest ułatwione, ponieważ wszystko opisane zostało w zrozumiały dla dziecka sposób :) Na dodatek wszystkie te pytania i odpowiedzi przedstawione są w czytelny, przejrzysty sposób. Ilustracje są wesołe, kolorowe i jest ich naprawdę sporo dzięki czemu całość wydaje się naprawdę fajna. Podobno jest to książka przeznaczona dla dzieci powyżej 7 roku życia, jednak ja się z tym nie zgadzam. Mój 5-latek z ogromną przyjemnością dowiaduje się wszystkiego co naszym ciałem związane :)



1 komentarz: