29 czerwca 2013

Mikołaj Kopernik. Chłopak, który sięgnął gwiazd.


Poznaj życie i czasy człowieka, który wywrócił świat do góry nogami!

MARCIN PRZEWOŹNIAK

wydawnictwo: Zielona Sowa
ilość stron: 64
format: 24,5x29 cm
rok wydania: 2011
cena: 26,91 zł

Bardzo lubię książki dla dzieci o znanych osobach. Bo choć są to wciąż lektury dla maluchów, to wiedza w z nich zawarta jest zdecydowanie bardziej wartościowa od wszystkich innych opowiadań. Dzięki nim dzieciaki w prosty sposób poznają życie i twórczość ludzi, których nie tylko warto lecz nawet należy znać. Miałam okazję polecić Wam już książkę o Janie Pawle II oraz o Januszu Korczaku. Tym razem pora dowiedzieć się czegoś więcej na temat słynnego polskiego uczonego jakim był Mikołaj Kopernik.

Wszyscy wiemy, że był on astronomem. Gdybyśmy kogokolwiek spytali o to czego dokonał Mikołaj Kopernik z pewnością wszyscy chórem krzyknęliby, że był on pierwszym człowiekiem, który dostrzegł, że to ziemia krąży wokół słońca, a nie odwrotnie. Jednak niewielu wie, jak bardzo niebezpieczne było w owym czasie wyrażanie takich poglądów. Ten wspaniały uczony  był zatem niezwykle odważny narażając własne życie, mówiąc o tym głośno. Co więcej, Mikołaj Kopernik odkrył to w czasach, kiedy nie wynaleziono jeszcze teleskopu! Ale to nie jedyna rzecz, za którą powinniśmy podziwiać tego naszego rodaka. Mikołaj Kopernik zasłynął ze skutecznej obrony Olsztyna, z lekarstw na ból zęba, które w owym czasie były prawdziwą rewolucją, a także z tego, że opracowywał nowoczesny kalendarz w czasach, gdy większość nie wiedziała nawet jaki jest teraz rok lub też rysował mapy, gdy inni mierzyli odległości w pacierzach.

Jednak książka, którą Wam dziś prezentuję nie opowiada wyłącznie o tym czego dokonał Mikołaj Kopernik. Tutaj poznamy całe jego życie. Dowiemy się kim byli jego rodzice, gdzie się urodził i gdzie dorastał, jak się bawił, jakie miał obowiązki, jak wyglądała szkoła za jego czasów, czym się interesował, kogo kochał i wiele wiele innych. A oprócz tego poznamy nieco historię jego rodzinnego miasta a także całego kraju, dowiemy się co nieco o obyczajach i poglądach ludzi w tamtych czasach itp. Powiem Wam szczerze, że ta książka to ogromne źródło wiedzy. Głównie o tym zacnym uczonym, ale nie tylko. Jest tu całe mnóstwo innych ciekawych informacji. A wszystko to przedstawione jest w bardzo prosty i jednocześnie interesujący dla małego człowieka sposób.
Aż wstyd, że choć jestem już dorosła wiedziałam na te tematy tak niewiele. Teraz czytając tę lekturę często byłam bardzo zaskoczona i cieszyłam się mogąc poszerzyć swoją wiedzę. To kolejny przykład na to, że z książek dla najmłodszych również można czerpać wiele wartościowej wiedzy. Wierzcie mi - bardzo żałuję, że jak sama byłam dzieckiem, nikt nie wpadł na to, by przekazywać nam wiedzę w tak naturalny i łatwo przyswajalny sposób. Okazuje się, że podczas zwykłej rozrywki jaką jest czytanie opowiadań, można się bardzo wiele nauczyć.

Podoba mi się także wydanie tej lektury. Książka jest dość duża (to najbardziej lubi moje dziecko), ma twardą oprawę i dobrej jakości papier wewnątrz. Poza tym na każdej ze stron oprócz opowiadania podstawowego, które wyjaśnia nam dany temat na marginesie znajdziemy dodatkowe informacje związane z opowiadaniem. Co więcej, wszystkie te teksty są łatwo zrozumiałe i bardzo interesująco przedstawione. A kolorowe i często dość zabawne ilustracje sprawiają, że mały czytelnik z wielką przyjemnością sięgnie po taką lekturę.

Choć Alicja jest jeszcze mała czasem wspólnie zagłębiamy się w treść tej lektury. Nie oczekuję oczywiście, że moje dziecko od dziś będzie wielką znawczynią w tym temacie. Że bezbłędnie wymieni mi zasługi Mikołaja Kopernika oraz będzie potrafiła streścić mi cały jego życiorys. Absolutnie nie! Jednak cieszę się, że już teraz mogę poznawać moją córeczkę z tak wspaniałą osobistością. Że to nazwisko nie jest jej zupełnie obce, a wydarzenia zawarte w książce w większym lub mniejszym stopniu utkwią jej w pamięci :) Uważam, że to bardzo dobrze :)

Myślę, że ta książka jest bardzo ciekawa i wartościowa. Znajdą w niej coś ciekawego nie tylko najmłodsi, ale także i starsi czytelnicy. Zresztą dorośli chyba również, bo u nas i ja, i mój mąż z ogromna przyjemnością przeczytaliśmy ją całą. Tak więc - polecam!

2 komentarze:

  1. i ja uważam, że to może być ciekawa propozycja dla dzieci

    OdpowiedzUsuń
  2. Również uważam, że to może być ciekawa pozycja dla dzieci. Przecież dzięki nim dzieci dowiadują się o tak ważnych osobach. Biografie osób, które na zawsze wryły się w karty historii są idealnie przedstawione by dzieci je zrozumiały. Jak dla mnie świetna sprawa ;)

    OdpowiedzUsuń