18 maja 2013

Wierszyki dla Ciebie



BARBARA ZAKRZEWSKA

wydawnictwo: Harmonia
ilość stron: 80
format: 14,5x20,5 cm
rok wydania: 2013
cena: 10,00 zł

Jakoś dawno nic nie pisałam na temat tomików wierszy. A przecież jest ich tak wiele na rynku literatury dziecięcej. Może czas to zmienić? Przypomnieć Wam, że rymowanki dla najmłodszych to wspaniała zabawa zarówno dla dużych jak i małych? U nas wierszyki są zawsze mile widziane. Moja córeczka ostatnio nie tylko lubi ich słuchać, ale wielu z nich z przyjemnością uczy się na pamięć. Zatem staramy się sięgać po takie najprostsze rymowanki. Alicja ma wtedy frajdę, że udało jej się zapamiętać kolejny :)

"Wierszyki dla Ciebie" to niewielka i bardzo poręczna książeczka, w której znajdziemy rymowanki na różne tematy. Podzielone są one na rozdziały tematyczne, że bez kłopotu możemy znaleźć taki, który w danym momencie nas interesuje. A więc możemy poczytać wiersze z kategorii:
- Nasi najbliżsi,
- Nasz dom, 
- Nasze zwierzaki,
- Nasze zajęcia,
- Nasza szkoła,
- Nasza przyroda,
- Nasza ojczyzna.
W każdej z nich znajdziemy od kilku do kilkunastu wierszyków, które - muszę przyznać - czyta się z przyjemnością. Wszystkie fajnie się rymują i łatwo wpadają w ucho. Po przeczytaniu kilku już mi się buzia sama uśmiechnęła. Zresztą moja Alicja także słuchała ich z wielką uwagą. Podział na kategorie, które wymieniłam powyżej również bardzo mi odpowiada. Naprawdę łatwo jest spośród nich odnaleźć to co nas interesuje. Szkoda tylko, że w niektórych z "działów tematycznych" wybór jest taki skromniutki. Np. w pierwszej części - nasi najbliżsi - są tylko 4 wierszyki :/

A jeśli chodzi o wydanie książeczki? No cóż... Okładka jest bardzo zachęcająca i gdy tylko zerknęłam na roześmiane buziaki dzieciaczków ze zdjęcia pomyślałam, że to super lektura dla maluchów. Jednak, gdy zajrzałam do środka - moja opinia nieco się zmieniła. Książeczka nie jest zbyt interesująca dla kilkulatka. Nie ukrywam, że zarówno kolorowa okładka jak i treść aż się proszą o weselsze wydanie. Tu wszystko jest strasznie szare... Przynajmniej tak na moje oko. Nawet ilustracje, które zgodnie z podpisem poniżej są wykonane przez małych czytelników (możecie je sobie obejrzeć na dołączonych do recenzji zdjęciach)są czarno białe i dość bledziutkie. Zdecydowanie czegoś mi tu brakuje.

Gabaryty książeczki są jak najbardziej w porządku. Taką lekturę można zabrać ze sobą dosłownie wszędzie umilając sobie czas na przykład podczas podróży, spaceru czy pikniku. My czasem zabieramy ją ze sobą, bo to fajna odmiana, gdy w czasie wycieczki wdziera się odrobina nudy ;) Moje dziecko lubi słuchać zawartych wewnątrz wierszyków, a ja lubię je czytać. I wszyscy są zadowoleni :)

Ogólnie rzecz biorąc książeczka mi się podoba. Poleciłabym ją głownie dzieciaczkom w wieku 6-9 lat. Uważam, że treść rymowanek najlepiej trafi do takich brzdąców. Zresztą nawet tematyka poszczególnych wierszyków najbardziej mi do tej kategorii wiekowej pasuje. Jestem pewna, że taki zbiorek przyda się także wychowawcom uczniów najmłodszych klas. Z pewnością znajdą w nim inspirację do wspólnych zabaw lub wierszyki, które świetnie nadadzą się do wykorzystania na różnego rodzaju akademiach. Życzę miłej lektury!

1 komentarz: