26 września 2014

Przystanek DAKAR. Rajd okiem fotografa


 JACEK BONECKI

wydawnictwo: Burda Książki
ilość stron: 272
format: 24x20 cm
rok wydania: 2013
cena: 59,90 zł

Dakar to stolica i jednocześnie największe miasto w Senegalu. Jednak my nie kojarzymy tej nazwy z tym ciekawym miejscem. Dla nas Dakar to przede wszystkim wielki, długi i bardzo trudny rajd terenowy. Nie wiem czy znalazł by się ktoś, kto by o nim nie słyszał. Myślę, że nawet dzieciaki doskonale zdają sobie sprawę, że coś takiego istnieje. W końcu biorą w nich udział najwięksi śmiałkowie. Osoby, które chcą się sprawdzić, które pragną przeżyć wielką przygodę. A ten rajd z całą pewnością im tej przygody nie oszczędzi. 

Dlatego zerkając na tytuł tej książki pomyślałam, że na pewno będzie ciekawa. Zawsze podziwiałam ludzi, którzy podejmują się takiego trudnego wyzwania jakim jest udział w rajdzie Dakar. Ja na pewno bym się na to nie zdecydowała. A gdy dodamy do tego wszystkiego fakt, że lektura ta została napisana przez Jacka Boneckiego, którego jedną z książek miałam już okazję czytać i byłam zachwycona!  I w dodatku miałam pewność, że znajdę w tej książce całą masę fantastycznych zdjęć - wiedziałam, że po prostu muszę ją mieć! To z całą pewnością książka w sam raz dla mnie! 

No i oczywiście - nie zawiodłam się. Ta lektura wciągnęła mnie od pierwszej strony, a zdjęcia, które w niej zobaczyłam, zaparły mi dech w piersiach. Rajd Dakar to musi być naprawdę niesamowite przeżycie. Nie ma w tym nawet krzty przesady pisząc, że dla wielu ludzi to nic innego jak przygoda życia. W tej lekturze wybitny fotograf Jacek Bonecki zabiera nas w podróż na ten słynny rajd. Pokazuje nam go swoimi oczami prezentując swoje  najlepsze fotografie, które dotyczą tej sportowej rywalizacji. Wiecie, że toczy się ona na około 10 000 tysiącach kilometrów przez okres prawie miesiąca?! Niesamowite prawda??

Oczywiście książka ta podzielona jest na rozdziały. Ale ich tematyka nie jest dopasowana do etapów podróży, lecz rodzaju prezentowanych wewnątrz zdjąć. I tak znajdziemy tutaj:
Sportowe emocje - czyli fotografia pokazująca rywalizację, ekspresję i dynamikę wyścigu.
Helikoptery - autor fascynuje się nie tylko pojazdami kołowymi ale także maszynami latającymi, które dopełniają obraz tego wyjątkowego rajdu 
Osobliwości natury - niesamowite kształty które tworzy na pustyni natura – głazy, kości zwierząt, wyschnięte drzewa, itp. 

Ludzki ślad - czyli pozostałości po dawnych ludzkich osadach na trasie rajdu, kopalniach, stacjach kolejowych
Życie na biwaku - tu zostaje barwnie przedstawione miasteczko biwakowe w którym przebywają zawodnicy, jak ono wygląda w dzień i jak w nocy, oraz co dzieje się gdy do pracy wkraczają mechanicy i kucharze.
Kryzys - fotografie zawodników gdy wyścig dla nich jest zakończony w wyniku awarii sprzęty bądź kontuzji 
Kibice - zachowania kibiców na trasie rajdu 
Wielka przeprawa – Podróż przez malownicze góry Andy.

Każdy z tych rozdziałów ma swój indywidualny klimat i przedstawia nam ten słynny rajd w zupełnie inny sposób. Po przeczytaniu całej książki mamy w głowie obraz całej tej wyprawy z uwzględnieniem każdego najdrobniejszego szczegółu, tak jakbyśmy rzeczywiście w nim uczestniczyli. Dzięki Jackowi Boneckiemu znamy go takim jaki jest naprawdę, a nie takim jaki chcieliby go widzieć Ci, którzy go organizują. Autor na samym początku książki wyjaśnia nam jakie aspekty rajdu chciał nam pokazać w tej książce-albumie, cyt. ,,Wracając do mojego indywidualnego postrzegania Dakaru, fotografując zawodników, nie skupiam się na sławach rajdu, które tworzą jego legendę, stając na podium od wielu lat. Dla mnie bohaterami Dakaru są przypadkowo spotkani na jego trasie ludzie. Nie chcę pokazywać komercyjnej, tonącej w błyskach fleszy strony rajdu, lecz skoncentrować się na tym nieco romantycznym jego aspekcie, na emocjach, na dylematach, na malowniczym otoczeniu, w jakim toczy się sportowa rywalizacja.”

Ta książka pochłania nas bez reszty, Sprawia, ze nie potrafimy się od niej oderwać. Wiem, że dziwne jest to co teraz pisze, w końcu to nie żadna lektura z wartką fabuła i tajemnica do rozwikłania. Nie jest to także żaden romans, który wywołuje wypieki na naszych policzkach. To po prostu wspaniała przygoda pokazana nam w ciekawy, nietuzinkowy sposób. To wyprawa, którą warto poznać od podszewki i ludzie, którzy zasługują na to, by ich poznać i podziwiać. Jacek Bonecki ma przede wszystkim niezwykle lekkie pióro. Pisałam o tym już chyba poprzednio, ale nie zaszkodzi, gdy wspomnę o tym i tym razem. Jego sposób postrzegania świata oraz miłość do fotografii zaraża tak bardzo, że mamy chęć wręcz natychmiast chwycić za aparat i gnać gdzieś z nieznane poszukując ciekawego tematu do fotografii. Mam więc nadzieję, że na tych dwóch książkach się nie skończy i jeszcze będę miała okazje poznawać świat wraz z tym wybitnym fotografem.

Na zakończenie muszę jeszcze wspomnieć o sposobie wydania tej lektury. Nie jest to bowiem typowa literatura podróżnicza lecz po prostu piękny album, od którego nie sposób oderwać wzroku. Zdjęcia, jak już wspomniałam wcześniej są rewelacyjne. A my podziwiamy je z zapartym tchem nie tylko dlatego, że autor tej publikacji ma niewątpliwie ogromny talent. Lecz również dlatego, ze wydawnictwo dołożyło wszelkich starań, by książka ta była dopracowana w każdym calu. Gruba twarda okładka, wszyte bardzo dobrej jakości kartki oraz rewelacyjnej jakości zdjęcia. No po prostu nie mam do czego się przyczepić! A gdy dodam jeszcze, że jest to album wydany w wersji polsko-angielskiej to chyba sami przyznacie mi rację, że jest to lektura z tak zwanej górnej póki. 

O tym, że kocham fotografię już wiecie. O tym, że lubię podróże i przygody, także nie raz wspominałam. Dlatego jak widzicie jest to książka, którą mogłabym czytać bez końca. Cieszę się, że miałam taką okazję. Cieszę się, że Jacek Bonecki postanowił podzielić się z nami swoja pasją, spostrzeżeniami i wielka miłością do życia i ludzi. A przede wszystkim do fotografii. Bo tę miłość czuje się tu w każdym zdaniu i każdym zdjęciu. Jeśli zatem choć trochę interesujecie się tym samym co ja - koniecznie sięgnijcie po tę książkę. Jestem pewna, że nie będziecie żałować. Ja jestem zachwycona i już nie mogę doczekać się kolejnej publikacji autorstwa Jacka Boneckiego. Jestem pewna, że będzie równie wspaniała. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz