10 czerwca 2014

Wulkany, Trzęsienie ziemi, Erozje


Geografia praktyczna

wydawnictwo: MD
ilość stron: 32
format: 21x28 cm
rok wydania: 2014
cena: 6 zł, 6 zł, 6 zł

Tytuły, które widzicie powyżej to nie zapowiedź jakiejś strasznej książki katastroficznej, lecz trzech części fantastycznych lektur z serii Geografia praktyczna wydawnictwa MD. Pisałam Wam o niej już wcześniej, dziś czas na kontynuację ;)  Nie wiem jak Wy, ale ja po czterech pierwszych tytułach z tej kolekcji wprost nie mogłam się doczekać, aż sięgnę po kolejne. Strasznie byłam ciekawa, co znajdę wewnątrz. A Wy jesteście ciekawi? No to zaczynamy!

Pierwsza z nich opisuje nam wszystko co związane jest z wulkanami. Na początek dowiadujemy się co to są w zasadzie te wulkany, jak nazywa się nauka, która zajmuje się ich badaniem i na czym to polega. Gdzie zazwyczaj te wielkie wzgórza występują itd. Jak wiemy wulkany mogą być czynne, aktywne lub wygasłe. Co to oznacza? Również znajdziecie w tej lekturze. Oprócz tego przeczytamy jakie są rodzaje wulkanów, jak dochodzi do ich erupcji i jakie są jej typy. Poznamy wszystkie cechy wulkanów. Dowiemy się co to są kaldery, słupy bazaltowe, ostańce wulkaniczne itp. Przeczytamy także o zagrożeniach wulkanicznych oraz o tym w jaki sposób człowiek może przewidzieć erupcję wulkanu. Oj, znów jest tego trochę ;)

Czas na Erozje, czyli proces usuwania lub zdzierania powierzchniowej warstwy Ziemi. Nie, nie znam się na tym. Wyczytałam to z kolejnego tomu Geografii praktycznej. Oprócz tego czym są erozje dowiedziałam się także jak tworzy się gleba i jakie są przyczyny i skutki  jej erozji. Przeczytałam także o tym jak można ten proces kontrolować. Znalazłam tu także całe mnóstwo informacji o erozji wietrznej i wodnej. Czytałam o spływach powierzchniowych, erozji wybrzeży, brzegów rzek, lodowców itp. Dowiedziałam się co to są osuwiska, na czym polega pustynnienie, wylesianie i wietrzenie. O wielu z tych rzeczach nie miałam pojęcia, nawet nie wiedziałam, ze coś takiego istnieje! Dzięki tej książce poznałam wiele ciekawostek na temat fiordów, kanionów itp. Naprawdę, jest co poczytać.

A trzecia książka z tej kolekcji opisuje nam wszystko na temat trzęsień ziemi. Jakie są przyczyny ich występowania i skutki. Co to są fale sejsmiczne, czy uskoki tektoniczne. Jaka jest tektonika płyt, czyli ich ruch, dzięki której możemy zrozumieć to co dzieje się wewnątrz naszej planety. Przeczytamy także wiele na temat powodzi, pożarów i lawin. Nie zabraknie tu również informacji o tsunami. Z tej książki dowiemy się także wiele na temat sejsmologi i wiele wiele więcej. Jeśli kogoś taka tematyka interesuje to z całą pewnością ta książka bardzo mu się spodoba :)

Lektury, które Wa tu przedstawiam są naprawdę ciekawe. Nawet ci, którzy na co dzień nie interesują się tą tematyką z pewnością znajdą w nich coś dla siebie. Oprócz interesującej treści zobaczymy tu także mnóstwo wspaniałych zdjęć i schematów. Wszystkie informacje są tu bowiem nie tylko dokładnie opisane, ale również zaprezentowane, dzięki czemu zdobywanie wiedzy z tych lektur jest jeszcze przyjemniejsze. Mnie bardzo się te pozycje podobają i zaraz chwytam za kolejne części :) Polecam!


1 komentarz:

  1. Super wydanie, w extra cenie :) Chyba każdy z nas zastanawiał się nie raz jak to jest z tymi wulkanami, trzęsieniami ziemi czy erozjami. Tu mamy odpowiedzi na wszystkie nasze pytania :)

    OdpowiedzUsuń