5 maja 2012

Dziecko rysuje, maluje, rzeźbi


JULIA A. SIENKIEWICZ-WILOWSKA

wydawnictwo: GWP
ilość stron: 220
format: 14,5x20,5 cm
rok wydania: 2011
cena: 31,40 zł


W naszym domu różnego rodzaju zabawy plastyczne są na porządku dziennym. Odkąd pamiętam uwielbiałam rysować i malować. Mój mąż zresztą też, więc zawsze staraliśmy się zarazić tą miłością również naszą córeczkę.

Gdy ten poradnik trafił więc do nas z wielkim zapałem zabrałam się za lekturę. Miałam wobec tej książki spore oczekiwania, bowiem zawsze słyszałam, że dzięki zabawom plastycznym z dzieckiem można się sporo dowiedzieć o tym małym twórcy. O tym co tkwi w jego główce. Informacji, których nie potrafi wyrazić słowami. Tak więc przeczytanie tego poradnika zajęło mi naprawdę niewiele czasu.

Rozdział po rozdziale dowiadywałam się jak zainteresować dziecko sztuką, jak zachęcić do tworzenia. A wszystko omówione jest bardzo szczegółowo od narodzin dziecka poprzez okres przedszkolny i szkolny, aż po okres dorastania. Okazuje się, że rożnego rodzaju prace plastyczne są niezwykle istotne dla dziecka.Oprócz rozwijania umiejętności manualnych, wpływają także na ich sposób postrzegania świata. Dzięki twórczości dziecko może okazywać emocje, rozładowywać napięcie itp.

Autorka bardzo szczegółowo opisała każdy etap rozwoju twórczości dziecka. Często sugerując jak należy pracować z maluchem by jego dziecko umiejętności  były jeszcze większe. Tu możemy także dowiedzieć się jakie umiejętności powinno dziecko posiadać w danym wieku oraz poznamy rozwojową zmianę znaczenia rysunku dziecka biorąc pod uwagę aspekt edukacyjny i terapeutyczny.

W książce zawartych jest również sporo rożnego rodzaju ćwiczeń diagnostycznych rozwijających umiejętności terapeutycznych, profilaktycznych oraz mających na celu spontaniczna ekspresje i rozładowanie emocji. Za każdym razem ów ćwiczenia są wyszczególnione w odrębnej ramce i szczegółowo opisane zarówno pod względem sposobu jego wykonania jak i celu.

Jak dla mnie książeczka jest dość ciekawa, choć muszę przyznać, że pisana... w dość trudny i powiedziałabym typowo poradnikowy sposób. Choć zawiera sporo wartościowych i interesujących informacji dla przeciętego czytelnika, który nie zamierzał zagłębiać się bardzo w temat będzie lekturą dość trudną. Ale sądzę, że warto spróbować, bo treść jest tego warta. Dzięki temu dowiadujemy się jak istotna jest w życiu małego człowieka sztuka i jak ważne jest by odpowiednio kierować jego rozwój by te umiejętności się rozwijały.


1 komentarz: