12 września 2014

Encyklopedia zwierząt. Pytania i odpowiedzi


OPRACOWANIE ZBIOROWE

wydawnictwo: Olesiejuk
ilość stron: 3o4
format: 23,5x29 cm
rok wydania: 2012
cena: 29,99 zł

W naszej bardzo obszernej już domowej biblioteczce znajdziecie całą masę różnego rodzaju książek edukacyjnych. O większości z nich pisałam Wam tutaj i polecałam. Jednak ostatnio zauważyłam, że wszystkie one dotyczą bardzo szerokiego zakresu wiedzy. Nie są one podzielone na mniejsze działy tylko obejmują wszystkie możliwe tematyki. A mnie wśród nich zabrakło lektury, która omawiałaby wyłącznie zwierzęta. Czyli dział, najbardziej lubiany przez moją Alę. Hm... trzeba było to zmienić!

I tak w nasze ręce trafiła wielka i ciężka encyklopedia zwierząt. Lektura, która już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie bardzo dokładnej i kompleksowej. Bo mając na uwadze gabaryty tejże książki nie sposób oprzeć się wrażeniu, że jest ona wypełniona bo brzegi wiadomościami jakich nie znajdziemy nigdzie więcej. Nie spotkałam jeszcze tak grubaśnej encyklopedii zwierząt. Byłam zatem bardzo ciekawa co znajdę w jej wnętrzu.

Spis treści tej książki nie mówi nam zbyt wiele. W wielu innych książkach widziałam już znacznie ciekawsze i dokładniejsze. Tu składa się on z dosłownie 6 pozycji: zwierzęta prehistoryczne, kraina lasów, kraina owadów, kraina gadów, kraina ptaków i kraina ssaków. I na tym koniec. Jak na tak dużą książkę, trochę ten spis okrojony, nie uważacie? Ja wole jak jest dokładniejszy, bo wtedy znacznie łatwiej jest znaleźć to, co nas w danym momencie interesuje. Więc to według mnie minus tej publikacji.

A dalej? No cóż, ta publikacja z całą pewnością nie przypomina nam typowej encyklopedii. Nie ma tu szeregu zagadnień do omówienia, a czcionka nie przypomina maczku, do którego przydałoby się szkło powiększające. Tutaj na każdej ze stron królują przede wszystkim wielkie i kolorowe ilustracje. Niektóre z nich to wizerunki poszczególnych zwierząt do złudzenia przypominające żywe stworzenia. Inne to zabawne rysuneczki, które nie tylko zdobią poszczególne strony, ale również rozśmieszają małego czytelnika.

Cała książka to przede wszystkim szereg rozmaitych pytań i krótkich odpowiedzi na nie. Jest ich tu tak bardzo dużo, że na pewno nie będę w stanie przytoczyć Wam nawet jednej dziesiątej części całości. Ale wymienię Wam choć kilka. Znajdziemy tu zatem odwiedzi na takie pytania jak: który dinozaur używał bicza?, kim byli pierwsi rolnicy?, która roślina ma prywatny basen?, czym lisy zajmują się w nocy?, czy dzięcioły jedzą drzewo?, co ma żądło w ogonie?, jaki gad mieszka w jaju?, który ptak nosi kask?, które zwierzę ma najwygodniejsze gniazdo? itd. itp. Jak widzicie nie są to takie typowe proste pytania. Te są tak sformowane, by zaciekawić małego czytelnika informacjami zawartymi w krótkiej odpowiedzi. Są one tak ujęte, że dziecko z przyjemnością czyta dalej, by dowiedzieć się jak tajemnica kryje się w dalszej części tekstu.

Jak już wspomniałam wcześniej poza zwykłymi ilustracjami w książce tej znajdziemy również szereg zabawnych rysuneczków. Spełniają one tutaj również bardzo ważna rolę. Bowiem służą one nie tylko do tego, by rozśmieszyć dziecko, lecz również zwracają uwagę na ciut mniejszy druk wokół siebie. A jakie informacje tam znajdziemy? Różnego rodzaju ciekawostki na dany temat. Na przykład na stronie, na których pada pytanie: Dlaczego ptaki są wyjątkowe? wśród ciekawostek przeczytamy o tym, że nie tylko ptaki umieją latać, nie tylko one potrafią składać jaja oraz o tym, że istnieją także inne zwierzęta poza ptakami, które posiadają dzioby.

Musze przyznać, że ta książka jest bardzo fajna. To idealna publikacja dla maluchów ciekawych świata. Dla wszystkich tych, którzy chcieliby wciąż pogłębiać swoją wiedzę i interesują ich różnego rodzaju zagadnienia ze świata zwierząt. Ogromną zaletą tej lektury jest duża czytelna czcionka oraz stosunkowo krótkie odpowiedzi na każde z pytań. Wadą według mnie jest wspomniany wcześniej spis treści. Wolałabym, żeby był bardziej szczegółowy. Jednak patrząc na całokształt tej lektury nie ukrywam, że jednak jestem na tak. Dużo ciekawostek podanych w prosty, przejrzysty i ciekawy sposób. Mojej Ali się podoba, więc polecam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz