11 października 2012

Polska. Owady i inne bezkręgowce


ENCYKLOPEDIA ILUSTROWANA

wydawnictwo: Carta Blanca
ilość stron: 96
format: 20,5x28,5 cm
rok wydania: 2010
cena: 22,40 zł


Już jakiś czas temu miałam okazję pisać tutaj o "Ssakach" oraz "Gadach, płazach i rybach" z tej samej serii. Dzisiaj czas na "Owady i inne bezkręgowce". No cóż temat na pierwszy rzut oka może nie za bardzo przyjemny, ale powiem Wam szczerze, że jeśli się w niego zagłębić jest on niesamowicie ciekawy :)

Książka podzielona jest na takie oto rozdziały:
- Owady
- Pajęczaki
- Wije
- Skorupiaki
- Mięczaki
- Pierścienice
- Gąbki
- Parzydełkowce 
- Plazińce

W każdym z wyżej wymienionych działów po kilka lub nawet tak jak w przypadku owadów ponad 40 przeróżnych gatunków najczęściej spotykanych w Polsce. Przy każdym ze zwierząt znajdźmy bardzo dokładny opis wyglądu, trybu życia, rozwoju i cyklu życiowego oraz zagrożenia jakie czyha na poszczególne zwierzęta. Poza tym w specjalnej tabelce wyszczególniona jest długość ciała, okres występowania oraz rozpiętość skrzydeł jeżeli takowe ten gatunek posiada. Przy każdym z nich znajduje się również mapka polski z zaznaczonym obszarem gdzie dany bezkręgowiec występuje.

Czy wiecie, że właśnie bezkręgowce są najliczniejszą, a zarazem najmniej znaną grupą zwierząt na świecie? A no właśnie, niewielu ludzi się nimi interesuje. Ja oczywiście nie byłam nic lepsza, aż do teraz :) Szczerze powiedziawszy większość z tych stworzeń bardzo mnie przeraża. A pająki to coś na czego widok wpadam w panikę... Ale czytając tę książkę dowiedziałam się o nich i o wielu innych zwierzętach bardzo ciekawych rzeczy. 

Wydawać by się mogło, że książka ta skierowana jest do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym oraz miłośników przyrody. I tak zapewne właśnie jest... Ale powiem Wam szczerze i mam nadzieję, że nie wyda się to dziwne, że mój 4-latek również ogromnie się tą książką zainteresował. Może nie ciekawią go jeszcze szczegółowe opisy z życia owadów, ale zarówno ilustracje, nazwy jak i kilka innych rzeczy bardzo go zaciekawiło. Dzięki tej książce będąc na spacerze, jeszcze dokładniej rozgląda się dookoła. A kiedy zobaczy jakieś małe stworzonko, robaczka, motylka, pajączka z całych sił stara się je zapamiętać i od razu po powrocie do domu chwyta za książkę i szuka tutaj to co zaobserwował na dworze :)

Moim zdaniem książka ta, jak zresztą i cała seria, jest bardzo interesująca. Można z niej dowiedzieć się bardzo wielu ciekawych szczegółów na temat zwierząt. Jest doskonałym źródłem wiedzy. A zdjęcia tutaj zamieszczone są wspaniałe, bardzo dokładnie prezentujące nam każdy z wymienionych gatunków. Zresztą przekonajcie się sami :)


2 komentarze:

  1. Interesująca książka. Lubię takie wartościowe, edukacyjne pozycje, więc z chęcią ją kupię dla mojego siostrzeńca:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka rzeczywiście wygląda na ciekawą. Zwłaszcza dla mojej najstarszej córy, która uwielbia wszelkiego rodzaju encyklopedie.

    OdpowiedzUsuń