6 lipca 2012

Zakopane i okolice


ANNA CHACHULSKA , EWA STADTMULLER

wydawnictwo: Skrzat
ilość stron: 180
format: 24x21 cm
rok wydania: 2008
cena: 26,91 zł


Uwielbiam góry i gdy tylko mam okazję, odwiedzam je z przyjemnością. Zakopane jest mi również bardzo bliskie, Jeździłam tam już jako dziecko z rodzicami na wakacje. Teraz często jestem gościem w tatrach razem z mężem i córką. I choć wydawało mi się, że znam każdy zakątek zarówno tego pięknego miasta jak i okolic, to okazuje się, że wcale tak nie jest!

Książka Zakopane i okolice trafiła do nas niedawno i choć jest to dość obszerna lektura przeczytałam ją w mgnieniu oka. I przyznam szczerze, że jestem pod ogromnym wrażeniem, gdyż spodziewałam się czegoś zupełnie innego! Ta książka nie jest takim zwyczajnym opowiadaniem,. To ogromny zbiór zarówno podstawowych informacji o stolicy Tatr i jej okolicy, jak i wielu ciekawostek i legend. Jest tu chyba wszystko co dotyczy miasta Zakopane, a zwiedzanie tego rejonu z tą lekturą to czysta przyjemność!

Bo choć nie jest to również typowy przewodnik, to jest to książka, która spokojnie może nam posłużyć jako inspiracja i źródło wiedzy podczas pieszych wędrówek po Podhalu.

Dzięki przesympatycznemu skrzacikowi, który przygotował dla nas 7 bardzo ciekawych spacerków poznajemy ten obszar wzdłuż i wszerz. A towarzystwo ów ludzika podczas wyprawy sprawia, że zwyczajna przechadzka zamienia się w niezwykle ciekawą przygodę.

Skrzat opowiada nam o wszystkim. Począwszy od tego jak powstało Podhale i dlaczego wygląda właśnie tak a nie inaczej, poprzez szczegółowy opis stroju góralskiego, życia górali,poszczególnych zabytkowych budynków Zakopanego, a skończywszy na roślinności tego regiony bądź sposobie spędzania czasu w tym niezwykle urokliwym zakątku. Czy wiecie może, dlaczego górale zdobią swoje kapelusze muszelkami? Lub dlaczego podkowa przynosi szczęście? Kim jest ceper i skąd pochodzi ta nazwa? Jak dawniej wyglądała wędrówka z Krakowa do Zakopanego? Jacy słynni Polacy mieszkali na Podhalu?

Jeśli nie, to na te wszystkie pytania i wiele wiele więcej znajdziecie w tej właśnie książce. Skrzat podczas tych spacerów zdradzi wam wszystkie tajemnice Podhala, opowie całe mnóstwo wciągających historii o góralach i góralkach. Pomoże zrozumieć i lepiej poznać te okolice. 

Dodam jeszcze, że poza opowiadaniem, w którym skrzacik oprowadza nas po Zakopanem i okolicy, na marginesie książki możemy wyczytać całe mnóstwo dodatkowych, ciekawych informacji. A niewielka broszurka dołączona do ksiązki to zbiór krzyżówek dzieki którym możemy sprawdzić swoją wiedzę o tym rejonie.

Ja tą książką jestem zachwycona. Prosty i ciekawy tekst ozdobiony licznymi, pięknymi ilustracjami sprawia, że do tej lektury zagląda się z ogromną przyjemnością. A do tego bardzo wiele ciekawych informacji - nic dodać nic ująć. Rewelacja! Polecam!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz